Med strax över två månader kvar till Black Friday och Cyber Monday (tillsammans kallat BFCM) är det dags för e-handlare att börja förbereda sig. BFCM är inte relevant för alla typer av e-handlare, men har år för år växt sig större på den svenska marknaden och gör sig aktuell inom allt fler vertikaler. Numera är Black Friday en av de absolut viktigaste dagarna på året för e-handlare och medför mycket goda försäljningsmöjligheter.
Det ökade trycket innebär dock även en större risk för kostsamma misstag och därför är det viktigt att se till att förbereda e-handeln ordentligt. I detta inlägget får ni guidning kring vad som är viktigt att tänka på och hur ni bäst förbereder er e-handel inför Black Friday och Cyber Monday.
Planera och sätt upp en strategi
Börja i god tid. Sätt upp tidsramar för start av marknadsföringskampanjer, blogginlägg, nyhetsbrev, publicering av landningssidor och nytt innehåll på sociala medier.
Låt era besökare och kunder få veta om era kommande erbjudanden. Ge dem möjlighet att engagera sig genom att få notifikationer, exempelvis när priset sänks eller rean början. På det sättet ser ni till att få deras uppmärksamhet när det väl är dags.
Testa och gör analyser
Det finns många olika faktorer att ha i åtanke inför Black Friday och genom att vara ute i god tid säkerställer ni enligt bästa förmåga att era olika kampanjer och erbjudanden koordinerar väl. Ni får också möjlighet att hinna testa och mäta effektiviteten av olika marknadsföringsstrategier och kan vara väl förberedda när högsäsongen kommer.
Många av era besökare kommer att anlända till webbplatsen genom sin mobila enhet. Att mobilanpassa både webbplatsen och (delar av) marknadsföringen är vitalt för att fånga besökarnas intresse. Se därför till att upplevelsen genom de olika sidorna på webbplatsen är fullkomligt felfri.
Säkra att alla spårningar och mål i statistik-verktyget fungerar. Säkerställ att ni har backups för allt så att ni inte riskerar missöden under Black Friday. Detta steg är som att ha en försäkring för webbplatsen, så om något händer ser er backup till att allt fortsätter fungera snabbt igen. Då slipper ni riskera att webbplatsen ligger nere eller får problem som kan leda till missade konverteringar.
Optimera hastigheten för webbutiken
En långsam webbplats kan ha stora konsekvenser på försäljningen – särskilt under försäljning-starka perioder som BFCM. Tålamod är sällsynt när nya erbjudanden är så pass lättillgängliga (och tidsbegränsade) och därför kan långsamhet kosta mycket i missade försäljningar. Shopping online ska vara enkelt och smidigt! Särskilt höga förväntningar har kunderna under tidspressen som utgör Black Friday.
Kontrollera webbplatsens hastighet och betalningsprocess för att identifiera ställen där ni kan optimera hastigheten eller effektiviteten. Testa systemets prestanda för att hitta utrymme för utveckling. Kommer webbutiken att fungera lika felfritt även med en ökad trafikvolym? Ni vill undvika att en högre belastning påverkar användarnas köpupplevelse negativt. Lägg därför tid på att optimera webbutiken för att vara så redo som möjligt inför Black Friday, både på desktop och mobila enheter. Om ert webbhotell inte erbjuder Elastic Scaling/Auto scaling i dagsläget så kan det vara smart att investera i det redan nu. Om ni kommer göra satsningar på marknadsföring framöver så kommer troligen er trafikvolym att öka. Elastic Scaling/Auto scaling ökar automatiskt prestandan av servern ifall det plötsligt kommer in för mycket trafik.
Se över era betalningsmetoder. Kanske kan det finnas värde i att lägga till fler alternativ, som exempelvis Paypal, Bitcoin eller Klarna? Avgör vad som är rimligt för ert företag och sträva mot att göra det så enkelt och tryggt som möjligt för kunden att konvertera hos er.
Fyll på lagret
För att säkerställa att kunderna blir nöjda med köpet är det viktigt att se till att ni har kapacitet att leverera varorna snabbt, effektivt och i linje med kundernas förväntningar. Därför behöver ni se till att förbereda ert lager ordentligt, så att ni minimerar risken med fördröjda leveranser och därmed även avbrutna köp.
- Gör en inventering för att kolla vad ni har i dagsläget och vad ni behöver beställa mer av. Kolla resultaten från tidigare år (med era marknadsföringsinsatser i åtanke) för att estimera mängden produkter som kan gå åt.
- Beställ tillräckligt med varor för att täcka både Black Friday, Cyber Monday och åtminstone en kort tid framåt. Det är särskilt viktigt att ni har tillräckligt av era mest populära produkter, samt produkter med nedsatt pris.
- Förbered packning av varor i den grad det går, för att kunna effektivisera leveransen när det väl är dags. Att bara kunna sätta en etikett ovanpå och skicka iväg paketet kommer att göra processen mycket enklare för er under denna hetsiga tid.
- Titta på lösningar för att kunna erbjuda leverans samma dag om det kan vara relevant för er eller era kunder. I Sverige är Budbee och Airmee ledare i dagsläget.
Förstärk kundtjänsten
Med ökad trafik och ökade konverteringar är en naturlig följd även ökad kontakt med er kundtjänst. Det finns en del saker att göra för att lätta på trycket för kundtjänsten under högsäsongen där den gemensamma nämnaren är förberedelse.
För att ge era nya besökare bästa möjliga intryck är det viktigt att all kontakt- och företagsinformation stämmer och är uppdaterad på er webbplats.
Inkludera lättillgänglig information om leverans och retur, samt svar på era vanligaste frågor.
Om ni uppskattar att trycket kommer att öka mycket kan det vara en bra idé att förlänga era öppettider eller expandera personalstyrkan.
Skapa goda erbjudanden
Lägg störst fokus på era mest populära produkter. Undvik att göra några större insatser för att marknadsföra produkter som vanligtvis inte säljer särskilt bra. Black Friday är ett enormt viktigt köptillfälle och det är viktigt att prioritera rätt i skapandet av sina erbjudanden.
- Välj ut några av era bästsäljande produkter och sänk priserna rejält. Att marknadsföra detta är definitivt en god anledning för era kunder att besöka er webbutik under Black Friday. Se till att sänka priserna (mer eller mindre) i linje med marknaden och industrin. Era erbjudanden bör vara konkurrenskraftiga och givande samtidigt som de är rimliga för er.
- Ha tydliga pris-markeringar och rabatter vid produkterna. Gör det enkelt för era kunder att förstå vad de ska betala genom att markera ut slutpriset efter rabatterna.
- Är det passande för er kan ni skapa olika set med gåvor, där ni kombinerar några av era bästsäljande produkter. Detta kan vara ett bra sätt att öka ordervärdet, samtidigt som det ger konsumenter möjlighet att börja handla julklappar till nära och kära.
- Om ni har möjlighet är en god strategi att köra segmenterade kampanjer med olika typer av erbjudanden. Att exempelvis segmentera baserat på produktkategorier, varumärken eller prisklass i marknadsföringskampanjer kan generera fler konverteringar med högre ordervärde.
- Satsa på merförsäljning i kassan. För att lyckas med merförsäljning är en strategi att rekommendera fler produkter vid kassan. Då kan ni välja att rekommendera varor som antingen är relaterade till kundens valda produkt, era bästsäljande och mest populära produkter eller produkter som andra kunder köpt tillsammans med den valda produkten.
Marknadsföring
När ni väl skapat era erbjudanden inför BFCM är det dags att marknadsföra dem till relevanta personer. Under denna helgen är det viktigare än normalt att sätta upp anpassade kampanjer för att kunna driva in så många besökare som möjligt till webbutiken och maximera försäljningen.
- Bygg en strategi kring budget-storlek, relevanta kanaler, samt vilka dagar och tidpunkter ni ska nå ut på för bäst resultat.
- Välj ett socialt nätverk att ha som huvudfokus och sätt upp tydliga målsättningar att sträva mot. Arbeta aktivt med det genom att publicera nya, väluttänkta, inlägg flera gånger i veckan. Gör era följare och kunder medvetna om vilka erbjudanden ni kommer att ha under Black Friday en tid innan det är dags.
- Ni kan välja att pausa era allmänna kampanjer eller blockera maillistor från era tillfälliga kampanjer, för att undvika konflikter i era budskap och erbjudanden.
- Vid sökmotorannonsering är det bra att inkludera relevanta sökord (som “Black Friday” eller “Cyber Monday”) i titlarna för att säkerställa att era annonser visas under helgen.
- Att göra satsningar på retargeting (antingen över Facebook, Google eller med verktyg som täcker det öppna nätet), kan också vara en lönsam strategi i marknadsföringen. Med många olika erbjudanden i luften är det lätt att besökarna blir distraherade och lämnar kvar produkter i varukorgen utan att handla. Ett bra sätt att öka försäljningen kan vara att köra en retargeting-kampanj som riktar in sig till dessa besökarna med relevanta produkter och rekommendationer.
Skicka nyhetsbrev
Om ni inte redan har en maillista så är det hög tid att ordna det nu.
Gör det enkelt för era besökare att börja prenumerera på era nyhetsbrev från webbplatsen. Inkludera en ruta vid checkout som gör det möjligt för nya kunder att prenumerera. Tänk på att enligt GDPR får inte rutan vara automatiskt ikryssad, utan det måste vara ett aktivt beslut av kunden.
Skapa alternativ att börja prenumerera lättillgängligt på webbplatsen, för att också fånga in de som är intresserade, men inte ännu redo att konvertera. Beskriv tydligt vilken typ av innehåll prenumeranter kan förvänta sig.
Skapa allt material (text, bilder/GIFs/videor och grafiska element) på förhand så att ni är redo för er marknadsföring via e-post inför black friday.
Segmentera era maillistor i förväg för att kunna rikta in relevanta erbjudanden till rätt personer och effektivt öka era försäljningsmöjligheter. Med segmenterade maillistor kan ni skicka anpassade erbjudanden som känns mer relevanta och personliga för mottagarna. Ni kan exempelvis personanpassa erbjudanden genom att skicka notiser om prissänkningar på produkter kunder favoritmarkerat eller lagt i varukorgen (utan att köpa) tidigare.
Istället för att skicka ut erbjudanden samma dag (och tävla om uppmärksamhet med alla andra e-handlare) är det av stort värde att tidigt börja skicka ut nyhetsbrev som hintar om de erbjudanden som kommer, utan att avslöja för mycket. Ni vill primärt fokusera på att skapa och bygga upp mottagarnas nyfikenhet, intresse och engagemang.
Undvik att skicka ut mail för ofta. Kom ihåg att priset i sig inte är ett starkt nog argument för alla kunder och ni kan riskera att spam-markeras eller skada ert varumärke om ni går på för hårt. För att få era prenumeranter att uppskatta och se fram emot era nyhetsbrev och erbjudanden är det viktigt att alltid inkludera värdefullt innehåll, som är givande och relevant för mottagarna.
Behöver ni professionell hjälp att ta fram en strategi eller plan tillsammans med utskick av nyhetsbrev och automatisering av nyhetsbreven?
Hör av er till oss på digitalbyrån Foomle design för en konsultation. Kontakta oss idag, så ser vi över hur vi bäst kan stötta er inför högsäsongen som kommer.

Sophi Anderberg är bosatt i soliga Barcelona och arbetar inom digital marknadsföring, som skribent och livscoach. Nörd för fina utsikter och att bygga hållbara strategier.
Se Sophi Anderberg's inlägg och följ i sociala medier.