Hej där,

Jag hittade nyligen till din artikel “De 10 bästa verktygen för sociala medier” och blev genast imponerad. Jag är personligen ett stort fan av Hootsuite som nämns på plats nummer 2.

Har du hört talas om verktyget X? Det är en allt-i-ett-lösning på alla dina problem.

Kort och gott så tror jag att din artikel skulle bli snäppet bättre om du nämner X i den. Därför skulle jag bli superglad om du kunde inkludera en länk till oss!

Tack så mycket för din tid!”

Om du arbetar med digital marknadsföring har du förmodligen fått fler än ett liknande mejl skickade till dig. Du kanske till och med har skickat ett snarlikt outreach mejl själv? Det har i alla fall jag gjort i början av min karriär som marknadsförare. Det är ett misstag jag glatt delar med mig av, eftersom att vi lär oss från våra felsteg.

Alla med grundläggande kunskaper inom SEO vet om att backlinks är viktigt. 

Men alla som arbetar med att skriva kalla outreach mejl för att tjäna backlinks och gästinlägg känner till att det är ett tufft jobb.

Ett tråkigt och opersonligt mejl som exemplet ovan kommer inte att ge dig någonting, även om allt du frågar efter är backlinks eller gästinlägg.

Om du vill ändra sättet du skickar outreach mejl på – har du hittat till rätt artikel. 

Du kommer nu att få läsa om:

  • Hur du skriver ett tilltalande outreach mejl
  • Varför du bör fokusera på relationsbyggande snarare än backlinks
  • Hur humor och charm stödjer ovan nämnt

Vi sätter igång. 

©Linda Johansson

Psykologin bakom fungerande outreach mejl

Det är lätt att ibland känna sig vilsen när man sätter upp mål för outreach-kampanjer.

Jag måste snabbt skaffa X backlinks till mitt företags hemsida för att ranka bra hos Google och öka försäljning!

Detta exempel kan absolut låta som mig.

Det kommer dock inte leda till en framgångsrik kampanj. Du måste fokusera på mottagaren och vilket värde du kan erbjuda dem.

Glöm inte bort att du försöker att nå ut till – en förmodligen väldigt upptagen person. Ge dem en anledning att öppna ditt mejl.

Varför humor och charm är rätt väg att gå

Att arbeta med digital marknadsföring är fantastiskt, men jag skulle ljuga om jag inte sa att arbetet kan vara långtråkigt ibland.

Visst håller stress och deadlines oss både upptagna och aktiva, men vissa delar av vårt arbete är både komplicerat och tråkigt.

Jag känner till detta väl. Jag arbetar nämligen på distans som Content Specialist hos Packhelp. Ett företag specialiserat på skräddarsydda förpackningar. Jag tillbringar mina arbetsdagar på mitt hemmakontor med sällskap av två bildskärmar för att skapa innehåll. Allt utan att kunna interagera på riktigt med mina kollegor.

Jag klagar inte eftersom att jag älskar det jag gör. Däremot behöver arbetslivet stimuleras då och då. Det kan handla om sociala utbyten som räddar, låt oss säga – mindre roliga arbetsdagar eller uppgifter.

Att motta ett annorlunda och personligt mejl som sticker ut bland mängden kommer att få mig glad. Det har därför kommit att bli ett av de mål jag sätter upp för mig själv när jag tar kontakt med andra marknadsförare eller uppdragsgivare för samarbeten av olika dess slag.

Jag skulle exempelvis kunna nämna att jag marknadsför förpackningar på daglig basis. Vilket inte låter särskilt upphetsande. Men du kan använda humor och charm för att göra förpackningar intressanta och attraktiva.

Humor och charm är alltså rätt väg att gå, både privat och i arbetslivet. Du har förhoppningsvis redan haft ett leende på läpparna när du läst ovanstående text.

Istället för att skriva kalla outreach mejl bör de istället vara författade för att återspegla vilka vi är och hur vi vill uppfattas.

©Alizée Baudez

Efter en alldeles för lång introduktion, har det nu blivit dags att prata om de faktiska stegen för att skriva outreach mejl som ger samarbeten med fokus på backlinks och gästinlägg.

Kontakta rätt person

Det är enkelt att hitta de kontakter som behövs online. Men om inte den information som behövs finns på företagets hemsida finns det ett flertal verktyg att använda.

En personlig favorit är Hunter.io, där skriver du in företagets länk till hemsidan och genom något som kan kännas som magi – ger verktyget dig en lista med namn på personer som arbetar inom organisationen, deras e-postadress samt arbetstitel.

När du väl har kontaktlistan framför dig gäller det att hitta rätt kontakt för ditt ändamål. 

Om ditt mål är backlinks, mejla direkt till författaren av artikeln. Kan du inte hitta författarens namn på listan kan du alltid fundera över e-postadressens struktur och hur den är uppbyggd.

Är det exempelvis förnamn följt med efternamn och därefter företagsnamn? Testa att skicka ditt outreach mejl med liknande struktur men använd författarens namn istället.

Om du inte har ett namn på författaren, eller söker möjlighet till gästinlägg går det bra att kontakta vem som helst från marknadsföringsavdelningen (en marknadsföringsspecialist, social media specialist, en person som arbetar inom SEO eller sälj).
Vet du fortfarande inte vem du ska kontakta? Var modig och kontakta VD:n, eller grundaren av företaget. Ja, det fungerar faktiskt – jag fick själv chansen att skriva detta gästinlägg hos Foomle Design på den vägen.

Personaliserat innehåll

Inför 2021 uppskattades 320 miljarder e-postmeddelanden skickas ut varje dag. Av dessa mejl svarar 72 % endast på meddelanden som är personaliserade (källa).

Att enbart skriva mottagarens namn i e-postmeddelandet räknas inte som personalisering.

Gör din research. Gå igenom din kontakts LinkedIn, Instagram, Facebook-profil eller andra sociala kanaler. Där kan du med stor sannolikhet hitta information om personens fritidsintressen, senaste resmål eller vilken typ av innehåll som personen i fråga gillat eller delat.

Detta är bara lite hälsosam internet-stalking som ett bra outreach mejl kräver. 

Har du spenderat alldeles för mycket tid på att söka på internet men tycks inte hitta någonting av intresse? Nåväl, skriv det!

Jag har nu lagt alldeles för mycket tid på att leta efter dina hobbies och favoritfilmer men kan tyvärr inte hitta någonting. Därför gör jag nu mitt absolut bästa för att skriva ett så personligt e-postmeddelande som möjligt.

Det är ärligt, transparent och skämtsamt.

Tips: Du kan även fundera över om det är passande att addera en video, bild eller ett roligt meme i ditt mejl.

Välj rätt ämnesrad

Det första din kontakt kommer att se är ämnesraden [och avsändaren]. Därför är ämnesraden ett perfekt tillfälle att locka mottagaren att öppna mejlet.

Enligt Hubspot öppnar 35 % av mottagarna sina e-postmeddelanden baserat på ämnesraden.

Om ämnesraden inte fungerar har du slösat din tid.

På internet cirkulerar en uppsjö av artiklar som beskriver fängslande ämnesrader du kan använda för att öka din öppningsfrekvens och vinna uppmärksamhet. Dessa kan du enkelt kopiera och klistra in i dina mejl. Är du däremot intresserad av hur jag tänker när jag bestämmer ämnesrad kan du inspireras av följande tips:

Skriv: ingenting. Har du någonsin fått ett mejl utan ämnesrad? Gå emot trenden och skicka ditt outreach mejl helt utan ämne. Vi lägger alldeles för mycket tid och fokus på att skapa ämnen som får klick. Så istället för att försöka formulera en relevant ämnesrad – gör det nostalgiskt, intressant och effektivt istället.

Visa din självsäkerhet (men glöm inte bort att fortfarande vara ödmjuk). Nämn att mejlet är värt att läsa. Skriv något i stil med “det bästaste mailet du fått idag”. Vilket bara gör det charmigt eftersom att “bästaste” inte ens är ett ord. Dessutom pratar du direkt med mottagaren genom att använda ordet “du”.

Var transparent. Beskriv ditt ändamål i stil med “ömsesidigt länkbyte”, liknande varianter som är ärliga och mer “rak på sak” brukar vara effektiva. 
Som nämnt finns det många tips online och det handlar om att experimentera för att se vad som fungerar för dig och ditt syfte. När du väl får ditt önskade resultat har du skrivit en lyckad ämnesrad.

Strukturerat innehåll

Strukturen och formatet på ditt outreach mejl är viktigt. Ingen har varken tid eller lust att läsa ett mejl som är alldeles för långt. Om läsaren tappar bort sig i ditt mejl hamnar det snabbt i papperskorgen.

Det kanske låter självklart, men den visuella aspekten av ditt mejl spelar roll. Tänk på hur du använder radbrytningar, mellanslag, fetstil och understrykningar. 

När du väl har en klar struktur för ditt mejl bör du börja med att säga hej till mottagaren, vilket leder oss in på nästa rubrik.

Säg hej till din läsare

Men undvik att skriva det vanliga (och tråkiga) “Hej” eller “Hallå”. 

Du har arbetat hårt för att få det första klicket, förstör inte det med en dålig inledning. 

Säg hej till läsaren på ett intressant och unikt sätt. Ett sätt som får mottagaren att tänka “det här var lite udda”.

Använd hälsningar med personlighet och karaktär som har samma betydelse som “hej”. 

Skriv istället något i stil med “En fantastisk morgonhälsning till dig”, “Coucou”, “Halli Hallå” eller “Tjingeling”. Genom dessa typer av hälsningar visar du upp din charmiga sida redan från början.

Gå rakt på sak

Ärlighet och transparens är nyckeln till framgång. 

Vad är du ute efter? Backlinks? Gästinlägg? Att ge en komplimang till läsarens senaste publicering på LinkedIn? Eller ta reda på mottagarens favoritpasta? 

Slösa inte tid. Förklara vem du är och vad du vill uppnå med ditt outreach mejl. Din mottagare vet ingenting om dig, eller varför du skickat ett meddelande. Svara därför på hypotetiska frågor din läsare kan tänkas ha. Den som läser mejlet kommer att vara tacksam och förmodligen mer villig att hjälpa dig med ditt mål.

Du kan exempelvis formulera dig såhär:

Mitt namn är Linda, jag arbetar med marknadsföring hos [Packhelp/ditt företag]. Vi arbetar med [förpackningar/detta].

Jag lyckades hitta din e-postadress via stalking-verktyget Hunter.io. Hur som helst, jag kommer direkt till saken.

Du har svarat på frågor som mottagaren förmodligen inte ens visste om att de hade, samt skämtat till det.

Du har förmodligen viljan om att prata vidare om Packhelps hållbara förpackningar, eller det faktum att vi blivit utsedd till #1 i Europa Deloitte Technology Fast 50 år 2020. Dessa uppgifter är dock inte alltid relevanta. Om informationen inte tillför värde är de kort och gott inte värt att nämna.

De har läst ända hit?

Avsluta mejlet snabbt och snyggt. Men var dock lite mer kreativ än “jag ser fram emot ditt svar”.

Förbli skämtsam och ödmjuk:

  • Jag låter dig nu återgå till ditt dagliga arbete (som förmodligen är tråkigare än det här mejlet)
  • Jag hoppas att du inte är överöst med arbete denna soliga tisdag
  • Om du följer upp med min förfrågan kommer jag att laga min populära signatur-pasta till dig som tack 
  • Jag väntar gladeligen på din feedback

Lägg till extra värde på ett skämtsamt och charmigt sätt.

När bör du klicka på “skicka”?

Helt ärligt så kan du skicka ditt mejl till interna marknadsförare vilken dag och tid på dygnet som helst (undvik dock gärna helgdagar). Ska du däremot kontakta en journalist är mejl på förmiddagen oftast att föredra. 

Får du inget svar på ditt första mejl? Skicka en eller två uppföljningar med samma humor och charm (skicka dock aldrig mer än två outreach mejl). 

Får du fortfarande inget svar? Testa att hitta en ny kontaktperson på företaget. Du kan testa upp till fem olika personer inom samma företag innan du ger upp.

Kom ihåg att du ibland måste uppdatera ditt mail efter ditt första utskick. Ibland kanske det är värt att erbjuda ett länkbyte eller en specifik plan för ett partnerskap? Vissa företag tar till och med betalt för backlinks och gästinlägg.

Slutsats

Du behöver inte studera vidare för att lära dig hur du skriver bra outreach mejl. Experimentera, testa gränserna, var barnslig och framförallt gör din research – det är en enkel process. Om du skriver mejl som sticker ut bland mängden, kommer det att uppmärksammas. I slutet av dagen gillar vi alla att skratta och lägger omedvetet märke till saker som går emot det vanliga.

Genom att skapa unika charmiga outreach mejl kan du vara säker på att ditt företagsnamn koms ihåg. Dessutom bygger du goda relationer till framtida samarbeten.