Många företag har under 2020/2021 börjat tänka och satsa mycket mer på digital marknadsföring och digitala lösningar just på grund av coronavirus. Det kan bli väldigt förvirrande med ord såsom organisk marknadsföring (organic marketing på engelska) och betalmarknadsföring (paid marketing på engelska) som oftast även kallas SEM om man inte har något erfarenhet inom detta område.

När ett företag påbörjar ett samarbete med en digitalbyrå så betalar man oavset om det är organiskt eller paid marketing, men det finns stora skillnader mellan dessa hur de funkar. Efter att du läst artikeln bör du ha bra förståelse av skillnader mellan organisk och paid marknadsföring och vilket som kan vara rätt val för just ert företag. Om du ändå inte känner dig helt säker vad som är rätt val så kan du ta kontakt med oss på Foomle design digital byrå för en kostnadsfri konsultation.

Vad är organisk marknadsföring / organic marketing?

Organisk marknadsföring (organic marketing) refererar oftast till inbound marketing och är ett strategi/arbete som leder till att nya kunder hittar till företaget helt själva och går till webbplatsen för att beställa produkten/tjänsten eller boka in visning beroende på vad ert företag jobbar med, hur er säljprocess ser ut och hur ni strukturerat upp stegen på webbplatsen.

Med just organisk marknadsföring betalar man inte för några annonser och klick, men det tar längre tid att se resultaten eftersom det behövs mer tid för att bygga upp med hjälp av organisk marknadsföring. Ett exempel av marknadsföringskanaler inom organisk marknadsföring är sökmotoroptimering (SEO), en annan är sociala medier marknadsföring där man publicerar vanliga inlägg och bygger både brand awareness och följare.

En digitalbyrå skapar då en organisk marknadsföring strategi och kampanj som man sedan följer. En stor fördel med just organisk marknadsföring är att långsiktigt brukar det kosta mindre och man kan uppnå mycket bättre resultat (högre ROI) vilket gör detta också till en av de främsta anledningar företag väljer detta alternativ. Notera att organiskt marknadsföring kräver mer aktivt arbete för att skapa nytt innehåll med hjälp av content marketing i olika typer av format för att leda trafiken till webbplatsen och få de konvertera till beställningar/bokningar.

Läs även vår inlägg kraften av content marketing.

Vad ska man tänka på innan man sätter igång med organisk marknadsföring?

Det är otroligt viktigt att förstå målgruppen som ni har , hur säljprocessen ser ut och ha en strategi tillsammans med KPI (key performance indicators).

Organisk marknadsföring består av disciplin, fokus och konsistens.

Det gäller att ha en rutin och hålla sig till den. Innehåll behöver skapas just för rätt målgrupper och rätt säljsteg, det är viktigt att med en löpande frekvens publicera dem och hållas uppdaterad för att få bra resultat. Vissa marknadsförings byråer kan vara ok med att deras klienter skapar innehållet men många kan kräva att deras marknadsföringsbyrå skapar innehållet själva för att hålla sig till konsistensen och med en stark meddelande.

Vad är betalmarknadsföring / paid marketing?

Betalmarknadsföring eller paid marketing som det kallas på engelska går ut på att skapa marknadsförings kampanjer med annonser där man sedan betalar för olika typer av engagemang som sker genom de. Engagemang kan vara allt från visningar och direkt engagemang (engagement på engelska) som sker på det inläggen i sociala medier, men det kan även vara t.ex. direktklick som sker på länken eller konverteringar. Ett exempel här är sökmotormarknadsföring eller också sökmotorannonsering som vissa kallar, ett annat exempel är sociala medier annonsering.

Paid marketing har förändrats mycket under de senaste 10 året och har stora möjligheter att öka ROI (return on investment) genom t.ex. retargeting kampanjer.

Vad ska man tänka på innan man sätter igång med paid marketing?

Strategi, mäta statistik och KPI är väldigt viktiga med denna typ av marknadsföring som vilken som helst annan. Det är viktigt att förstå att med paid marketing så krävs det mycket mer erfarenhet och förståelse över hur man sätter upp kampanjer och säkrar upp att det går rätt till.

Vanligaste fel som vi sett med företag som gjort innan de kommit till oss är att de inte satt upp en totalt budget och det dragits mer pengar, de har inga målgrupper och riktar in sig mot ”alla” och att de tagit hjälp av ett företag som inte har tillräckligt erfarenhet inom området.

Läs även om vikten av att marknadsföra företaget till rätt målgrupp.

Vad är skillnader mellan organisk marknadsföring och paid marketing?

Största skillnader mellan organisk marknadsföring och paid marketing är:

  1. Paid marketing är temporärt och kampanjerna syns så länge ni betalar för dem, organisk marknadsföring kampanjer och innehåll är något som syns så länge ni vill.
  2. Organiskt marknadsföring är oftast billigare än paid marketing.
    För organiskt marknadsföring betalar ni oftast för att skapa innehåll som blogginlägg/sociala medier inlägg/m.m och inte när folk klickar sig in eller vid engagemang.
    För paid marketing betalar ni för klick/visningar eller någon annan typ av engagemang på plattformen ni har med er kampanj.
  3. Paid marketing kan snabbt driva in nytt trafik med potentiella kunder men kan kosta mer beroende på konkurrens medans organisk marknadsföring tar minst några månader innan man börjar se några resultat men kan ta längre tid beroende på konkurrens.

Bör vårt företag investera i organisk marknadsföring eller paid marketing?

Både organisk marknadsföring och paid marketing är väldigt viktiga i tillväxten för företag och för att synas för nya potentiella kunder. Tyvärr så är det inte möjligt för alla företag att investera i båda, främst gäller det företag i startup fasen och då kan det vara så att man behöver fatta beslut vilket man ska välja.

Det är otroligt svårt att ge ett svar som är rätt för alla våra läsare på företagsbloggen eftersom det är flera faktorer man bör titta på som:

  • säljprocess/säljstegen
  • bransch
  • mål
  • värde av beställning
  • investerings budget
  • tidsram

Vår rekommendation är att titta på alla dessa delar och utifrån det antingen själva fatta beslut eller boka in en kostnadsfri konsultation med en digital byrå.

Prenumerera helt kostnadsfritt på vår nyhetsbrev, få fler intressanta artiklar om marknadsföring och digital närvaro

Vi på digitalbyrån Foomle design brukar i genomsnitt skicka 1 nyhetsbrev per månad med mycket värdefullt information för företag.

Vad du kan förvänta dig i våra nyhetsbrev

Det är en blandning av information som finns offentligt på vår webbplats, privat och även annat information från andra nyhetskällor relaterat till webb & marknadsföring främst som har påverkan på företag digitalt.

Om du skulle inte gilla vår nyhetsbrev så kan du alltid avsluta prenumerationen direkt från en av våra nyhetsbrev utskick genom att skrolla längst ner i mejlet. Vi kommer aldrig någonsin sälja vidare din information och har som syfte att skicka värdefullt information till dig.