Kanske är ditt företag nystartat eller kanske har du inte hittills haft möjlighet att lägga fokus på företags omdömen. I det här inlägget kommer vi att gå närmare in på den inverkan och påverkan kunders omdömen kan ha på företagets tillväxt. Den information vi delar är utifrån erfarenhet vi samlat under närmare ett decennium på Foomle Design och genom våra kunders resor.

Hur viktiga är kunders omdömen egentligen för företag?

I grund och botten handlar företags recensioner om att förbättra kundnöjdheten och samtidigt öka försäljningen. Positiva företags-recensioner kan vara ett utmärkt sätt att hållbart kunna bygga upp, skydda och förstärka ert varumärkes rykte online. 

Kunders omdömen kan, när de är positiva, hjälpa företaget att få fler nya kunder, samtidigt som det stärker kundlojaliteten. Genom omdömen är det enkelt att få en uppfattning om företagets prestation.
Kraften av omdömen är så stark att en enda negativ recension om ert företag kan ha en massiv och förödande påverkan på företagets inkomst. 

Vilken påverkan har företags omdömen egentligen?

Sökmotoroptimering är (tyvärr) en ofta bortglömd del av strategin i den digitala marknadsföringen och även gällande företags recensioner spelar sökmotoroptimeringen en stor roll. Sökmotorer förstår nämligen att ett företag är seriöst när ni har kunders omdömen synliga, vilket har en positiv påverkan på er lokala SEO, där ni kan förvänta er att lokalt synas högre upp i resultaten.
SEO är en del som många företag uppskattar att få professionell hjälp med, eftersom det är en så långsiktig och kan vara en mycket tidskrävande del av den digitala marknadsföringsstrategin.

Vänd er till oss på Foomle design för att få hjälp med lokal SEO och organiskt SEO.

Platser där kunder kan lämna omdömen

I dagsläget finns det ett flertal olika tjänster som kan användas kostnadsfritt, för kunder att lämna omdömen om ert företag. Somliga är mer bransch-orienterade, såsom Thatsup, Tripadvisor och Yelp. Dessa sidor fokuserar främst på företag inom hotell- och restaurangbranschen.
Prisjakt och Pricerunner är huvudsakligen till för e-handlare, medan tjänster såsom Google My Business och Trustpilot är inritade på alla typer av branscher; från serviceföretag till större företag och organisationer. Vi kommer främst lägga fokus på de två sistnämnda här nedan.

Google My Business (GMB)

Denna tjänst är kostnadsfri och en av fördelarna med den är att när någon googlar ert företag, så dyker både företagsinformation samt kunders omdömen upp direkt i sökresultaten. Omdömen som syns i sökresultaten är även tillgängliga i Google Maps. 

Alla kan lämna omdömen på Google så länge de har ett Google-konto.

En annan fördel med Google My Business, till skillnad från Trustpilot, är att potentiella kunder som överväger ert företag förmodligen kommer söka efter ert företag, men även helt nya personer får möjlighet att upptäcka er för första gången, vilket gör omdömen till ett värdefullt verktyg som kan få nya personer att ta nästa steg med er. 
Om ditt företag behöver hjälp med att sätta upp ett Google My Business-konto, så hjälper vi på Foomle Design gärna dig med det! Ta kontakt med oss för mer information.

Trustpilot

Likt GMB kan företag använda Trustpilot helt kostnadsfritt för att få omdömen. Vill ni ha fler funktioner så kan ni välja att köpa deras standardpaket eller skräddarsy ett eget paket enligt behov.

För att lämna omdömen på Trustpilot idag behöver man verifiera sig med ett Google- eller Facebook konto, eller e-postadress. Väljer man e-postadress så får man en verifieringskod skickad som man fyller i för att kunna skicka in omdömet.
Med det kostnadsfria paketet kan man i dagsläget skapa och ha kontroll över ens egna omdöme-profil, bjuda in kunder att lämna omdömen, få support, se grundläggande rapporter, använda 2 TrustBox widgets och integrera med Google Seller Ratings, så att ert betyg visas i Google Ads när ni annonserar. Trustpilot har även automatiskt UTM taggar i själva länken till er webbplats så att ni lätt identifiera besökare som kommer direkt från omdömes sidan.
Det finns även tilläggsmoduler som man kan betala för, där en av dem är att automatisera inbjudan till att lämna omdömen för era kunder vilket är en funktion som funkar bäst för e-handlare.

Andra sätt att få omdömen

Maila era kunder

Efter påbörjat eller avslutat samarbete, efter en utförd tjänst eller levererad produkt kan ni maila ut till kunden och be dem att svara med sitt omdöme.
Ett värdefullt tips här är att göra mailet personanpassat för varje kund, även om det bara är ett par ord eller meningar som byts ut varje gång.
Använd deras namn om möjligt och påminn gärna (diskret) om effekten eller den påverkan som ert samarbete, tjänst eller produkt haft på kunden.

Automatiserade email (som exempelvis Amazon skickar ut efter att produkten blivit levererad eller Trustpilot tilläggsmodul) som ber kunder att lämna ett omdöme eller ge ett betyg, kan vara en klockren strategi för vissa typer av företag. Särskilt effektivt kan detta verktyg vara för e-handlare eller företag som utför snabba tjänster.

Dela era företags recensioner

Något allt fler företag gör är att använda video i den digitala marknadsföringen. Eftersom video är så effektivt gällande att överföra känslor och motivera till handling kan det vara ett mycket framgångsrikt verktyg att använda sig av för att dela sina företags recensioner på varierande eller nytänkande sätt.
Ett tillvägagångssätt är att spela in en intervju med en eller flera olika kunder, för att låta de dela upplevelsen av ert samarbete och vilka effekter det lett till, eller vilken påverkan det haft på dem.

Förmedla era tidigare eller nuvarande kunders positiva åsikter på olika sätt för att få nya, potentiella kunder att enklare fatta beslutet att konvertera hos er. 

Här kan du ta del av två effektiva sätt att dela era kunders omdömen online

På er webbplats

På er företags webbplats kan ni dela era kunders bästa omdömen och välja att markera de absolut mest värdefulla recensionerna. Ni kan även dela era kunders positiva uttalanden i form av success stories, där ni visar vilken effekt ert samarbete eller er hjälp har gett dem. Detta kan göras i form av intervjuer som video eller blogginlägg, beroende på vad som är mest passande för ert företag och era kunder.

På sociala medier

Över ert företags sociala medier kan ni välja att dela kunders omdömen, för att på ett hållbart och kundcentrerat sätt driva in nya kunder över era olika kanaler. 


Det är viktigt att ni ser till att hålla koll på era företags recensioner online, så att ni är fullt medvetna om vad era kunder tycker och säger om er och det ni erbjuder. Låt alltså inga omdömen gå er obemärkta förbi. Låt era omdömen hålla en hög prioritetet, eftersom det är just på det sättet det uppfattas för era potentiella kunder.