Om du någon gång funderat över marknadsföring så är det möjligt att denna tanke har dykt upp ’Är marknadsföring och sälj samma sak?’. Det snabbaste och enklaste svaret är NEJ ! Fortsätt läsa för att förstå varför.

Så låt oss nu gå närmare in på varför marknadsföring och sälj är inte samma sak och vad man bör ha klart för sig när man jobbar med dem. Slutligen så kommer vi ta upp om man bör fokusera på det ena, andra eller båda och som företag. Så låt oss börja.

Hur skiljer sig marknadsföring från sälj (försäljning) ?

Marknadsföring skapar varumärkeskännedom (brand awareness), informerar mer om företaget och attraherar leads och prospects till ett företag och dess tjänster, produkter eller lösningar.

Sälj / försäljning jobbar direkt mot leads och prospects, huvudsyftet med den är att vissa upp det riktiga värdet som man får av ta del av tjänsten, produkten eller lösningen och övertyga att välja den.

Bör fokuset ligga på marknadsföring eller sälj ?

Man bör inte fokusera 100% på bara en av dessa utan på båda. Marknadsföring och sälj går hand i hand med varandra speciellt om man vill skala upp snabbt företaget och här är varför.

Marknadsföring kan hjälpa ditt företag driva in många inbound leads till ditt företag. En svår del med marknadsföring är att den är tidskrävande för att skapa material och bygga relationer och förtroende men långsiktigt är den väldigt värdefull. Det är bland annat content marketing och SEO som kan driva in betydelsefulla resultat om det görs på rätt sätt.

Sälj kan hjälpa ditt företag konvertera flera leads till kunder/klienter. Utan inbound leads så krävs det att man jobbar med outbound sälj vilket är väldigt tidskrävande. Det finns genvägar som man kan ta men det är fortfarande massa mejl/samtal som man måste skicka/ringa till många som känner inte till företaget eller som har inget intresse.

Även ifall ditt företags marknadsföring driver in massa leads så måste ditt företag på ett bra och effektivt sätt sälja till alla leads. Utan att göra det så är risken att stor del av leads förlorar intresset eller väljer en konkurrent över ditt företag. Men även om du fokuserar på sälj och att vara bäst på det så behöver du få in leads med hjälp av marknadsföring som har ett intresse av er tjänst, produkt eller lösning för att annars måste du spendera betydligt mer tid på outreach.

Vår rekommendation är att lägga större fokus på marknadsföring för att driva in inbound leads och sedan öka satsningen på sälj delen mer. Om ni har kunskap och resurser internt så kan ni jobba med content marketing som content writing och SEO. Ifall detta är inte möjligt men ni har budgeten så kan det vara bättre att outsourca marknadsföringsdelen till en digital byrå som Foomle och lägga full fokus själva på sälj eftersom ni har bäst fokus på er tjänst/produkt/lösning.

Vill ni se hur ni själva kan jobba med marknadsföringen ? Prenumerera på vår nyhetsbrev.