Google som 2016 valde att ändra namnet från Apps for work till G Suite meddelar att de har valt att rebranda. Nu ändrar man namnet från G Suite till Google Workspace och samtidigt gör andra ändringar i design och funktionalitet med fokus på online produktivitet och verktyg för samarbete.

Redan i Juli publicerades en introduktionsvideo på deras YouTube kanal som visade upp hur det kommer se ut men det var inte förens 6 Oktober som det publicerades ett ’introduktion av Google Workspace på Google Cloud’ bloggen. Veckan efter det skickades ett mail ut om att G Suite är nu Google Workspace.

I Google Workspace kommer man på en enklare sätt komma åt de olika delarna och även få lättare se team-medlemmars tillgänglighet.

Nedan kan du se två olika video med vilken Google Workspace introducerades den 15 Juli och 6 oktober.

Introduktion video av Google Workspace den 15 juli
Introduktions video av Google Workspace den 6 oktober

Några av delar som är nya

Google Workspace Chatt

Deras nya chatt kommer nu direkt konkurrera med tjänster som Slack, Discord och Microsoft Teams, företag kommer kunna chatta inom olika projekt, med teams, vänner och även externa användare.

Google Workspace Layout

Den nya layouten möjliggör att företag kan samtidigt jobba på projekten och kommunicera med varandra i samma flik. Man kan skapa nya dokument och dela de direkt i chatten med teamet som är i samma chattrum. En annan väldigt intressant funktion är att man nu kan ha videomöte inuti själva dokumenten så att alla ser varandra och dokumentet utan att byta fram och tillbaka mellan flikarna eller behöva ha flera skärmar.

Förmodligen så har ert företag redan G Suite och ni har en del frågor, vi hoppas att kunna besvara de nedan.

Vad är inkluderat i Google Workspace (tidigare G Suite)?

Likt till vad som ingick i G Suite så erbjuder alla Google Workspace paket en företags e-post adress tillsammans med de olika verktyg såsom Gmail, Drive, Calendar, Meet, Chat, Docs, Sheets, Slides, Forms, Sites, och mer. Det går att se en mer detaljerad lista över vad som är exakt inkluderat på Google Workspace betalningsplaner sida.

Hur kommer ändringarna från G Suite to Google Workspace påverka vårt företag?

  • Google Workspace får en ny betalningsplan (paket) som heter Business Plus och priserna kan skilja sig från de priser som har stått på tidigare fakturor.
  • Det blir mest troligt en inlärningskurva likt vid många andra ändringar i design och layout för webbplatser och plattformar men om ni redan jobbar digitalt mycket så blir det förhoppningsvis en snabb inlärningskurva.
  • De avancerade säkerhetsfunktionerna har flyttats över från Business Standard betalningsplanen till Business Plus.
  • Obegränsad Google Drive lagring har tagits bort för de vanliga paketen och finns inte heller i den nya paketet (Business Plus), om man vill ha obegränsat lagringsutrymme så behöver man ha Enterprise betalningsplanen.

Behöver vi göra något för att ändra från G Suite till Google Workspace?

Ja, ni behöver gå till er Admin konsol för att påbörja en övergång från G Suite till Google Workspace.

Vad kommer Google Workspace paket/betalningsplaner kosta?

Det går att se alla Google Workspace priser på deras sida sida för de olika betalningsplaner. I nuläget finns det 4 betalningsplaner (Business Starter, Business Standard, Business Plus och Enterprise), det går se priser för alla förutom Enterprise där man behöver ta kontakt med en av säljarna på Google. Notera att Google har valt att ha en introduktionspris för alla nuvarande kunder som är en rabatterad pris första 12 månader för de första 20 användare. Efter 12 månader (eller om man registrerar sitt företag hos Google Workspace) så gäller standardpriser.