E-post marknadsföring

E-post marknadsföring kan vara en av de mest värda marknadsföring kanaler ifall man gör det på rätt sätt.
Något som man bör tänka på är att det krävs längre tid, engagemang och energi från en för att få resulta. Den är en av de marknadsföring kanaler som ger er riktigt bra resultat när ni byggt upp er lista organiskt.
Det finns en hel del verktyg, krav och lagar så som GDPR som man bör hålla koll på för lyckade resultat.
Nedan kan du läsa allt om e-post marknadsföring, nyhetsbrev och hur vår digital byrå Foomle design kan hjälpa ditt företag.

E-post marknadsföring & nyhetsbrev förut och idag

Förr i tiden kunde man skicka ut nyhetsbrev och de flesta mail öppnades av mottagarna. En av anledningar till varför det funkade så mycket bättre är att internet var mindre. Man fick inte så många mail vilket gjorde att det kändes mer speciellt att få en mail. Men internet växte snabbt och folk började skicka mail mer än någonsin.

Som med allt så kommer det en dag när saker funkar mindre bra än de funkade förut speciellt ifall det upprepas dagligen och slutar vara intressant. Idag är det tyvärr nästan helt tvärtom från hur det var och folk har blivit nästan helt immuna mot e-post marknadsföring.
En av de största anledningar till detta är helt enkelt för att vi alla får otroligt med mycket mail till vår inkorg och en stor del är spam.

Enligt statistiken från Internet live stats så skickas det idag cirka 2.7 miljoner mail varje sekund. Detta betyder att 162 miljoner mail skickas varje minut. Tråkigt nog är många av dessa mail spam.
Du får säkert själv inkorgen fylld med massa mail varje vecka och till och med varje dag. Vad som är intressant är att du förmodligen öppnar bara fåtal av de och du läser igenom ännu mindre av dessa mail.

Men tänk på detta, de mejl som du läser igenom som är inte relaterade till era uppdrag/jobb är speciella för dig.
Varför är det så?

Varför e-post marknadsföring & nyhetsbrev har varit och är fortfarande en av de mest värda marknadsföring kanaler

Ifall man skulle jämföra andra online marknadsförings kanaler så är det en stor skillnad på olika punkter.

  • Tiden det tar att uppnå resultat beror på storlek av ert lista men något som är ännu viktigare är hur ni samlade in dessa prenumeranter.
  • Kostnad för E-post marknadsföring är mindre än de andra kanalerna. Många av e-post marknadsföring tjänsteleverantörer kan erbjuda upp till ca 2 000 prenumeranter och x antal utskick per månad helt gratis. Vid större listor så kommer det kosta per prenumerant eller utskick men aldrig likt annonser där man betalar per klick eller visning.
  • Du har inte oftast full kontroll och tillgång till informationen med de andra digital marknadsföring kanaler som med e-post marknadsföring.
    Just med e-post marknadsföring har ni mer kontroll över vad som ska visas, hur det ska visas och hur ofta det ska visas. Ni har tillgång till informationen om era prenumeranter och riskerar inte att förlora tillgång till detta ifall någon av sökmotorer eller sociala media nätverk skulle försvinna.
  • Nyhetsbrev är mycket mer personliga
  • Ni betalar inte för utskick beroende hur mycket konkurrens det finns utan beroende på hur stor ert lista är.
E-post marknadsföring och nyhetsbrev är en av de mest värda marknadsförings kanaler
E-post marknadsföring och nyhetsbrev är en av de mest värda marknadsförings kanaler fortfarande

Skillnaden mellan E-post marknadsföring och nyhetsbrev

Nyhetsbrev är en del av e-post marknadsföring och det är egentligen bara en av e-post marknadsföring alternativen som man kan använda för att marknadsföra sitt företag och organisation digitalt.
Nyhetsbrev skickas till varma leads medan andra typer skickas oftast till kalla leads.

När bör man börja med att skapa e-post marknadsföring lista för sitt företag

Detta är något som vi rekommenderar att ni gör så tidigt som möjligt.
Anledning till detta är helt enkelt att det kommer ta tid för listan att växa till en rätt storlek som ger er resultat. Därför är det bäst att lägga det på checklistan från första början när ni lanserar ert webbplats eller blogg.

Relevant marknadsföring

Skapar ni inte rätt och segmenterar era listor för ert digital marknadsföring med e-post så kommer det ge fel effekt och resultat.
Skickar ni ut information på produkter, tjänster eller annat till människor som är inte intresserade av dessa så är det en stor risk att de avprenumererar. Kommer ni skicka ut massa information om ämnen som är inte relaterade till varandra så se till att alla prenumeranter hamnar under rätt kategorier.

Behöver ert företag / organisation hjälp med ert lista och att påbörja med e-post marknadsföring

Vi på Foomle design kan hjälpa er med e-post och göra den mer användarvänlig. Vi har lösningar för startups, företag, organisationer, varumärken och mediabyråer.

Kontakta oss nu eller ring på 0739793018 för att boka in ett möte och prata mer om era planer för e-post marknadsföring och hur vi kan hjälpa er med ert nyhetsbrev.

E-post marknadsföring paket

Startup

  • Skapande & konfigurering av nytt konto för e-post marknadsföring
  • Utbildning av hur ni själva gör utskick och e-post marknadsföring grunderna
  • 1x Mall framtagen efter ert grafiska profil som ni kan använda vid utskick

Strategi & Utskick

  • Analysering av e-post marknadsföring fram tills nu
  • Framtagning av e-post marknadsföring strategi
  • Utskick av upp till 2 nyhetsbrev per månad (ni skickar texter vi skickar ut)
  • Varje månad analysering att tidigare utskick och rapportering till er

Kampanjer

  • Analysering av e-post marknadsföring fram tills nu
  • Framtagning av e-post marknadsföring strategi
  • Copy för upp till 4 nyhetsbrev per månad
  • Vi designar och bygger alla mejl & nyhetsbrev
  • Utskick & konfiguration av automation
  • Varje månad analysering att tidigare utskick och rapportering till er

Vi skräddarsyr våra paket efter kundens behov och storlek. Ta kontakt med oss idag och få reda på hur vi kan hjälpa er uppnå era mål med våra lösningar.