Google har gått ut med ett meddelande till alla e-handel företag som är del av deras GMC (Google Merchant Center) att de kan bli suspenderade om priset av produkten ändras efter att besökaren gått vidare till kassan i samband med att ha klickat in sig genom en av annonserna.

Detta gäller från och med 6 april 2021 och enligt Google själva så kommer man även få en varning med 28 dagar på sig att åtgärda problemet eller riskera att bli suspenderad.

Om sökmotormarknadsföring och sökmotorannonseraring är del av er e-handel marknadsföring och ni är Google Merchant Center medlemmar så bör ni redan fått ett mail från Google och kommer även få ett till meddelande som påminner om detta när 6 april närmar sig.

Mer om problemet och vad e-handel företag som annonserar bör undvika

Detta är något som har tidigare en av reglerna och ganska självklart men Google valde att informera om det mest troligt för att vissa väljer att inte följa reglerna.

Google vill att om man sätter ett pris i annonserna för produkten som man annonserar att priset är alltid likadan överallt. I de fall priset ändras manuellt eller till och med automatiskt så riskerar ni att bli suspenderade från GMC.

Detta är ingen överraskning då Google har egna botar (automatiserade program som utför uppgifter på nätet istället för människor) som redan kan lägga till produkter i varukorgen och gå till kassan utan några problem.

Du kan läsa mer här på Engleska om vad Google själva skrivit gällande GMC prishantering.