Google kommer suspendera e-handel webbplatser om priset ändras i kassan

Google har gått ut med ett meddelande till alla e-handel företag som är del av deras GMC (Google Merchant Center) att de kan bli suspenderade om priset av produkten ändras efter att besökaren gått vidare till kassan i samband med att ha klickat in sig genom en av annonserna.

Detta gäller från och med 6 april 2021 och enligt Google själva så kommer man även få en varning med 28 dagar på sig att åtgärda problemet eller riskera att bli suspenderad.

Om sökmotormarknadsföring och sökmotorannonseraring är del av er e-handel marknadsföring och ni är Google Merchant Center medlemmar så bör ni redan fått ett mail från Google och kommer även få ett till meddelande som påminner om detta när 6 april närmar sig.

Mer om problemet och vad e-handel företag som annonserar bör undvika

Detta är något som har tidigare en av reglerna och ganska självklart men Google valde att informera om det mest troligt för att vissa väljer att inte följa reglerna.

Google vill att om man sätter ett pris i annonserna för produkten som man annonserar att priset är alltid likadan överallt. I de fall priset ändras manuellt eller till och med automatiskt så riskerar ni att bli suspenderade från GMC.

Detta är ingen överraskning då Google har egna botar (automatiserade program som utför uppgifter på nätet istället för människor) som redan kan lägga till produkter i varukorgen och gå till kassan utan några problem.

Du kan läsa mer här på Engleska om vad Google själva skrivit gällande GMC prishantering.

Värdefulla tips för företag i inkorgen

Få reda på vad ert företag kan göra för att växa snabbare med hjälp av digitala kanaler.Börja prenumerera på Foomle design nyhetsbrev och få varje månad värdefulla tips och information, helt kostnadsfritt självklart.

Accelerera ert företags tillväxt

På Foomle design hjälper vi företag ta fram rätt strategi och accelerera tillväxten med hjälp av marknadsföring.

Dela detta inlägg online:

Prenumerera på vår nyhetsbrev

Nyhetsbrev (Enkel)