Likt många företag under senaste åren har Google valt att rebranda och byta namn på sin tjänst. Ibland när det kommer till rebranding kan en anledning vara att företaget byter riktning eller att namnet inte längre passar.
Vid vissa tillfällen kan det vara mer passande och enklare för användare att hitta under ett nytt namn. Det skulle kunna vara också statistiken som pekar på det. I detta fall så har Google valt att byta namn på deras tjänst Google My Business [GMB] till Google Business Profil [GBP]. På svenska heter det nu Google Företagsprofil.
Nya Google Business Profile (Företagsprofil) och ändringar
Vad är det som skiljer sig mellan den gamla och den nya?
Stora företag
Större företag med flera adresser kommer fortsätta att ha samma Google My Business upplevelse. Vad som ändrats för dem är bara namnet till Företagsprofil.
Småföretag
De mindre företag som har en enda adress kommer gå över helt till Företagsprofil som för det mesta också ser ut liknande men det är två saker som skiljer sig från tidigare.
- Sättet hur företag skapar sin Företagsprofil hos Google
- Sättet hur företag redigerar sin Företagsprofil hos Google
Behöver man registrera om företaget för Google Företagsprofil ?
Nej, detta kommer inte behövas fantastisk nog för att övergå till den nya Företagsprofil. Nu bör allt redan ha migrerats över till den nya delen automatiskt för alla företag.
Så kort och gott kommer företag inte behöva ansöka om för att registrera er och verifiera er med koden. Enda anledningen detta skulle behövas är ifall en ny adress läggs till eller ny Företagsprofil skapas.
Var redigerar man en redan skapad Google Företagsprofil ?
Du kan gå direkt till Google Företagsprofil startsidan och klicka på Logga in längst upp i högra hörnet.
Ett annat alternativ är helt enkelt att söka via google efter Google Företagsprofil eller Google Business profile så bör deras webbplats dyka upp först i sökresultaten.
Få professionell hjälp att skapa Google Företagsprofil (Google My Business)
Vill du presentera ditt företag på ett professionellt sätt online i Google sökresultat och Google Maps med hjälp av Google Företagsprofil? Vi på Foomle design digitalbyrå kan hjälpa er skapa en företagsprofil, verifiera företaget så att ni syns, fylla in all information, skriva beskrivningstexter och till och med komma för att fotografera och spela in korta videos av er kontor/lokal.
Eftersom behoven skiljer sig från företag till företag så börjar vi alltid att ta ett kort samtal för att förstå företagets storlek och behov innan vi ger en estimering.
Du binder dig inte till något genom att ta kontakt med oss. Vi ger er först en estimering vad det kostar, priset skiljer sig beroende på bland annat antal adresser och annat som ni önskar att vi hjälper er med Företagsprofil. Vi påbörjar inte förens vi har ett svar från er att påbörja uppdraget.
Slutord och vad du bör tänka på
Det är alltså inte jättemycket som ändras och den största ändringen är själva namnet.
Söker du idag på det gamla namnet så bör du ändå hitta till Företagsprofil startsidan utan problem.
Läs gärna även vårt inlägg ’Vilken påverkan har omdömen på företag online’
Spara lösenordet och säkra Google kontot
Under åren så har vi sett flertal småföretag som har skapat Google My Business profil men senare förlorat åtkomsten eftersom de glömt med vilken konto de skapat det. Skriv ner dessa uppgifter någonstans. Det sista ni vill är att inte kunna uppdatera er profil och behöva starta om från början.
Håll företagsprofilen uppdaterad
Ifall ni byter adress, telefonnummer m.m. eller börjar erbjuda något nytt glöm inte att uppdatera er Google företagsprofil. Om detta inte görs så är risken att kunder blir nöjda. Anledningar kan vara flera, men exempel är att de kommer när ni har stängt, inte finns kvar på den adressen eller inte erbjuder längre någon tjänst.
Jobba på att få fler omdömen
Fler bra omdömen kommer resultera i att ditt företag syns högre i lokala resultat på Google Maps och i sökresultat där kartan dyker upp med en mini-lista på företag som finns i närheten som i sin tur kommer resultera i fler nya kunder. Det finns även bevis på att omdömen kan hjälpa med sökmotoroptimering att företag hamnar högre i organiska sökresultaten.
Att inte fokusera på detta är ett stort misstag. Det finns sätt på hur ni kan jobba med detta både aktivt och passivt och till och med lösningar på hur det går att automatisera delar av jobbet att be kunder om att lämna ett omdöme.
Lycka till !
Vi är Foomle design, en digital byrå baserad i Stockholm som hjälper företag inom bland annat webbdesign, webbutveckling, digital marknadsföring och content skapande.
Se Foomle DESIGN's inlägg och följ i sociala medier.