Vad är en SEO Byrå och hur kan den öka ditt företags ROI

SEO är förkortning för search engine optimization (eller på svenska sökmotoroptimering). Kort och gott så kallar man sökmotoroptimering den delen där man optimerar webbplatsen så att den ska visas högre upp på specifika sökord och få organisk trafik till företags webbplatsen.

SEO Byrå är en byrå med experter inom SEO som hjälper företag uppnå resultat med hjälp av just sökmotoroptimering. Innan en SEO kampanj påbörjas så sätter man upp KPIs(Key Performance Indicators) för att mäta resultat. Dessa ska senare ge en bra bild vilka resultat man får och vilken avkastning man fått.

SEO är en bra lösning för de flesta företag som är ute efter en hållbar strategi. Det är även viktigt för att företaget har möjlighet och tålamod för att vänta på resultaten medans byrån gör en SEO analys, tar fram strategi, bygger upp struktur och auktoritet online för att få företags webbplatsen till första sidan. Branscher som kan få mest utav det är inom E-handel och företag inom B2B (Business to business). B2C funkar bra också om värdet av kunden är tillräckligt hög.

Ifall många människor söker på sökord som är relevanta till ditt företags tjänster/produkter/lösningar och det finns mycket konkurrens på Google så bör ni ta hjälp av en SEO byrå. Om ditt företag är i ett nischat området och det finns ingen konkurrens så bör du ändå jobba med SEO för att förr eller senare kommer det dyka upp konkurrenter men i detta fall bör du kunna själva jobba på det utan att ta hjälp av andra byråer.

Vad är organisk trafik ?

Ifall ditt företag använder idag Google Analytics eller liknande statistik verktyg för webbplatsen så känner du säkert till att man kan se vilken typ av trafik som kommer in under ’Google Analytics > Förvärv (Översikt)’ eller också ’Google Analytics > Förvärv > All trafik > Kanaler’. Bland dessa finns även organisk trafik.

Steg hur man hittar i Google Analytics alla marknadsförings kanaler som trafiken kommit genom. Gå till Förvärv, all trafik, kanaler. Där hittar du hela listan varifrån trafiken kommit under vald period.

Så här kan det se ut i Google Analytics.

  • Direct
  • Organic Search
  • Paid Search
  • Social
  • Referral
  • Email
  • Other

Just Organic Search (Organisk trafik) är den trafik som kommer från sökmotorer men som du inte betalat för. Motsatsen till Organic Search är Paid Search och detta är när man betalar för annonsering hos sökmotorer, ett exempel är Google Ads (tidigare Google AdWords).

Läs även vårt inlägg om skillnader mellan organisk och betald trafik, för att förstå skillnaden mellan t.ex. SEO, Google Ads och annonsering på Sociala Medier.

Hur kan SEO byrå öka ditt företags ROI ?

SEO är ett långtidsspel och som med tillräckligt med energi, aktivt arbete och tid ger väldigt bra resultat. Det är viktigt att ge värde till användarna, jobba med White Hat SEO strategi och vara konsekvent.

Anledning till varför SEO har oftast mycket högre ROI är att man inte betalar för några klick och resultaten är mycket mer långvariga. För vissa kan det ta veckor och andra månader innan man märker att man börjar åka nedåt i sökresultat om man inte jobbar något mer med det aktivt. Jämför man med annonsering via t.ex. Google Ads så kostar varje klick och trafiken slutar komma in samma sekund som kampanjen avslutas. Detta gör att avkastning för investeringen skiljer sig mycket.

En undersökning av Search Engine Journal från 2018 där 388 röstat visar att den marknadsförings kanalen som gett högst avkastning på deras investering var just Organic Search. Totalt så har 48,7% av deltagare svarat det organiska har gett de bästa resultat.

Bild av en röstning som Search Engine Journal skapade med frågan till sina följare vilken av deras digital marknadsförings kanaler har haft högst avkastning på investering. Organisk kanal var den bästa med 48.7%, på andra plats kom Sociala medier med 19.1%,

Foomle design får en stor del av nya klienter just med hjälp av SEO och vi hjälper även våra klienter att få nya kunder med våra marknadsförings strategier anpassade för deras bransch och målgrupp.

Att få hjälp av SEO byrå har flera fördelar. Företaget behöver inte anställa personer som har koll på webben, SEO och skribenter, detta tar även bort behovet att behöva utbilda de speciellt med tanke på hur SEO förändras ständigt.

Ifall man tar hjälp av en byrå med SEO experter så får man (i de flesta fall) betala en månadspris som förblir samma varje månad eftersom det är samma antal timmar som byrån spenderar för att jobba att få er webbplats till sida 1 och plats #1. Ni betalar aldrig för några klick likt man gör om man annonserar genom t.ex. Google Ads.

Hur får man hjälp av en SEO Byrå ?

Vi på Foomle design jobbar dagligen med SEO och kan hjälpa ditt företag att bland annat:

  1. Bli #1 på Google för rätt sökord
  2. Driva in mer kvalificerad trafik
  3. Öka er return-on-investment

Vi jobbar på ett transparent sätt och håller det väldigt transparent för våra SEO klienter från första dag samtidigt som vi gör det även flexibelt för kunder. Boka ett samtal nu för att höra hur vi kan få ditt företags webbplats till plats #1 på kvalificerade sökord.

Samtalet är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till något. Samtalet ger oss en bättre bild av ert företag, vad ert företag jobbar med , vad ni vill få hjälp med och om det är något som vi kan hjälpa er med innan vi tar fram offert. Du får även höra om vår SEO byrå, hur vi jobbar och vad ni kan förvänta er.

Värdefulla tips för företag i inkorgen

Få reda på vad ert företag kan göra för att växa snabbare med hjälp av digitala kanaler.Börja prenumerera på Foomle design nyhetsbrev och få varje månad värdefulla tips och information, helt kostnadsfritt självklart.

Accelerera ert företags tillväxt

På Foomle design hjälper vi företag ta fram rätt strategi och accelerera tillväxten med hjälp av marknadsföring.

Dela detta inlägg online:

Prenumerera på vår nyhetsbrev

Nyhetsbrev (Enkel)