Har ditt företag precis skaffat en domän hos One.com eller haft det ett tag men ni vet inte vet hur man kommer åt inkorgen eller ställer in vissa funktioner?
Detta är något som vi upptäckt kan vara lite förvirrande för många sedan vi startade vår digitalbyrå Foomle design.
Vi har därför samlat informationen om One.com e-post inställningar för företag. Här hittar du hur man enkelt kopplar upp One.com e-post, och t.ex. ställer in automatiskt svar eller byter lösenord.
Nedan hittar du all information. Notera att innan du ställer in på mobilen eller i mail klient på datorn så bör du redan ha skapat en e-post adress hos One.com för att detta ska funka.
Innehållsförteckning
- One.com E-post utan mail client med webbläsare (Webbmail)
- Bör jag välja IMAP eller POP3 protokoll och vad är skillnaden
- Hur man konfigurerar One.com e-post i olika mail klient
- Hur ställer man in One.com e-post automatiskt svar
- Hur byter man företags e-post lösenord hos One.com
- Hur byter man One.com Webbmail språk
- Behöver du hjälp med din One.com e-post eller One.com hemsida / webbplats?
One.com E-post utan mail client med webbläsare (Webbmail)
Vissa personer tycker ibland att det är enklare gå in genom webbläsaren utan att behöva ladda ner program & appar. Vill man slippa skriva in URL Adressen och inloggningsuppgifter så kan man alltid spara URL adressen som bokmärken i webbläsaren och nu för tiden kan man spara även inloggningsuppgifter i webbläsaren så som Google Chrome. Efter det är man bara två klick ifrån att komma åt e-post inkorgen när man öppnat webbläsaren.
Nedanför hittar du URL adressen var du bör gå för att komma åt One.com Webbmail.
URL Adress: https://login.one.com/mail
E-post: namn@dindomän.se
Lösenord: lösenordet som du valde för din e-post adress
Bör jag välja IMAP eller POP3 protokoll och vad är skillnaden
Vi brukar rekommendera att man ska välja IMAP (Internet Messaged Access Protocol) istället för POP (Post Office Protocol). Du kan läsa mer om det i vår andra inlägg på företagsbloggen som heter ’Bör man välja IMAP eller POP3 protokoll & vad är skillnaden’.
Hur man konfigurerar One.com e-post i olika mail klient
Länkarna nedanför som förklarar hur du konfigurerar för olika mail klient går direkt till One.com support där du kan se stegen
Konfigurera i Android
Konfigurera i Gmail
Konfigurera företags One.com e-post i Android
1. Öppna e-post applikation
Börja med att öppna e-post appen på din mobil. Det skiljer sig lite från mobil till mobil hur appen ser ut och vad den heter men oftast heter den antingen bara ’E-post’ eller ’Email’.
Notera: Om du använder en Android mobil som t.ex. OnePlus och har inte en e-post app förinstallerat så bör du gå till Google Store och ladda ned Microsoft Outlook, ladda ned Microsoft Outlook som är utvecklad av Microsoft Coproration.
2. Välj annat i listan över tjänster
Om du inte har redan lagt till några e-post adresser så bör du komma till en konfigurations skärm där du kan välja e-post tjänsten du använder. Så länge ni inte kopplat upp er e-post till någon annan tjänst så som Google Workspace så bör ni välja ’Annat’.
Om du inte får upp listan med alternativ men får istället en inloggningsskärm så bör du klicka i hörnet av skärmen på tre punkter eller tre linjer och i inställningar att lägga till en ny e-post adress och när du får upp listan välj ’Annat’.
3. Fyll i inloggningsuppgifter till e-post adressen
Du bör fylla i alla inloggningsuppgifter här för själva e-post adressen, det är samma inloggningsuppgifter som du skulle behöva ange om du skulle istället gå till webbmail.
4. Logga in
Klicka på logga in så bör du komma in till din företags inkorg.
Om du skulle uppleva problem och lyckas inte logga in så behöver du gå tillbaka och istället för att klicka i steg 4 på logga in så bör du välja manuell konfiguration eller manuella inställningar. Du bör komma till en skärm där du manuellt fyller i servernamn och portar som ska användas, nedan hittar du vad du ska fylla i. Notera att Användarnamn är din e-post adress.
Inkommande typ: IMAP
Inkommande server: imap.one.com
Inkommande (IMAP) port: 993
E-post adress: namn@doman.se
Användarnamn: namn@doman.se
Utgående server: send.one.com
Utgående (SMTP) port: 465
Använd autentisering: Ja
Använd SSL/TLS/STARTTLS: Ja
Konfigurera företags One.com e-post i iPhone (iOS 11)
1. Gå till Konton och lösenord (Accounts & Passwords)
Börja med att gå till Inställningar och därefter Konton och lösenord, om din iPhone är på Engleska så är det Settings och därefter Accounts & Passwords.
2. Välj Lägg till konto (Add account)
Du bör nu se ett alternativ längre nedan där det står Lägg till konto (Add account). Om du inte kan se den så har du förmodligen redan lagt in flera konton och behöver skrolla ned lite innan du ser Lägg till konto.
3. Välj Annat (Other)
Du bör få en lista med olika e-post tjänster att välja mellan. Om ni inte kopplat vidare er till någon annan e-post tjänsts så som Google Workspace så bör ni välja ’Annat’.
4. Välj Lägg till E-post konto (Add Mail Account)
Du bör se på skärmen olika alternativ av konton som du kan lägga till, välj Lägg till e-post konto.
5. Ange konto inställningar för nya e-post kontot
Fyll i dina företags e-post adress uppgifter.
Namnet är det som kommer synas att mailet kommer från det namnet. E-post adressen är den e-post adressen och lösenordet ni satt för din nya e-post adress. Slutligen skriv en beskrivning som är namnet av ditt e-post konto och klicka på nästa.
6. Välj IMAP och fyll i serverinställningar
Det finns flera anledningar att välja IMAP. Vi har skrivit ett inlägg där du kan läsa mer varför IMAP är att föredra över e-post POP alternativet. Efter att du valt Imap så behöver du fylla i server inställningar som du hittar nedan. Efter att du fyll in alla uppgifter rätt så behöver du klicka på nästa.
Inkommande typ: IMAP
Inkommande server: imap.one.com
E-post adress: namn@doman.se
Användarnamn: namn@doman.se
Utgående server: send.one.com
Använd autentisering: Ja
Använd SSL/TLS/STARTTLS: Ja
Hur ställer man in One.com e-post automatiskt svar
Börja med att logga in till One.com E-post Webbmail på https://login.one.com/mail.
Du använder samma inloggningsuppgifter som du annars använder för din e-post.
Klicka på ’Inställningar’ längst upp i menyn och därefter klicka på ’Autosvar’ till vänster i menyn.
Du kommer nu se en kryssruta som du måste kryssa i för att autosvar ska aktiveras.
Under kryssrutan kommer du se tre fält som du kan fylla i.
- Svarsadress
Denna fält behöver du inte fylla in och kan hållas helt tom.
Den ändrar bara var de skulle svara tillbaka ifall de svara på autosvar mailet.
Det är rekommenderat att det går tillbaka till samma mail, men ifall du vill att de tar kontakt med någon annan medans du är på semestern så kan du fylla i den personens e-post adress där och förklara mer detaljerad i meddelande fältet att de ska ta kontakt med den personen. - Ämne
Vad vill du att det ska stå i ämnesraden av mailet.
Något som många oftast lägger är ”Vi har mottagit din mail” eller ”Tack för ditt mail”. - Meddelande
Vad vill du att det ska stå som själva meddelande.
Här kan det t.ex. stå alltifrån ”Tack för ditt svar vi återkommer snarast.” till mer detaljerade saker om ert företag eller bara att du är på semester och när du kommer vara tillbaka på kontoret.
Självklart så kan man vara lite mer kreativ och lägga till något mer kul.
Glöm inte bara att klicka på spara knappen ovanför när du är klar så sparas alla ändringar.
Hur byter man företags e-post lösenord hos One.com
Gå till One.com E-post Webbmail på https://login.one.com/mail .
Klicka på ’Inställningar’ längst upp i menyn och därefter klicka på ’Kontoadministration’ till vänster i menyn.
Du kommer då se två fält där det står ”Nytt lösenord” och ”Bekräfta nytt lösenord”.
Fyll in den nya lösenordet som du vill ha och klicka på ’Spara’ knappen ovanför så är det klart.
Hur byter man One.com Webbmail språk
Börja med att gå till One.com E-post Webbmail på https://login.one.com/mail och logga in.
Efter att du loggat in kommer du kunna se längst upp på den sidan i högra hörnet 3 saker.
- Din e-post adress som du är inloggad med
- Språk du använder
- Logga ut länk
Klicka på den andra alternativet dvs språket som är valt och välj den språket som du vill använda så kommer Webbmail språket bytas direkt.
Behöver du hjälp med din One.com e-post eller One.com hemsida / webbplats?
Ta kontakt med oss nu och med en offertförfråga så återkommer vi så fort som möjligt med en offert och hur snabbt du kan räkna med att vi ordnar det. Enklast tar du kontakt med oss genom kontakt formuläret på vår kontakt sida här.
Vill du hellre ringa oss så kan du ringa till 0739793018 eller skicka mail till info@foomledesign.se
Vi är Foomle design, en digital byrå baserad i Stockholm som hjälper företag inom bland annat webbdesign, webbutveckling, digital marknadsföring och content skapande.
Se Foomle DESIGN's inlägg och följ i sociala medier.