Varför underhåll och support av webbplatser i WordPress är så viktigt

Runt en tredjedel av alla webbplatser är skapade i WordPress, vilket gör det till världens mest använda CMS. WordPress är en plattform med en öppen källkod (open source code), vilket tillåter utvecklare att förbättra funktioner genom olika plugins och teman. Med en webbplats i WordPress medföljer användandet av flertalet olika plugins och teman från tredje parter. Dessa plugins är byggda för att vara kompatibla med den senaste versionen av WordPress. Detta innebär att om inte även de uppdateras regelbundet kan kanske de inte längre är kompatibla med den senaste versionen, vilket kan ha förödande konsekvenser.
WordPress är aldrig färdigställt och förbättras och utvecklas kontinuerligt. I
WordPress förändras även plugins konstant. Utvecklare åtgärdar ständigt
säkerhetsproblem, åtgärdar buggar för bättre funktion och gör successivt generella uppdateringar.
Att försumma uppdateringar och underhåll av webbplatsen i WordPress innebär inte enbart en risk för att webbplatsen blir hackad, utan även stora fördelar som nya egenskaper och förbättrade funktioner, som exempelvis snabbare prestanda och laddningstid.

Visuellt och funktionellt

Driftstörningar en eller ett par gånger skulle ur slutkundens perspektiv kunna viftas bort som undantagsfall, men när det blir ett mönster som upprepar sig återspeglas det destruktivt i företaget och varumärket.
I fall där plugins inte uppdateras kan det exempelvis ha enorma konsekvenser på webbplatsen, då kunder ofta behöver känna tillit där de väljer att konvertera. Kunden förväntar sig att en webbplats fungerar bra och är lättnavigerad när de surfar från sin laptop, såväl som på surfplattan och mobilen. Lever inte företagets webbplats upp till förväntningarna finns det alltid fler fiskar i konkurrens-havet.
En utdaterad eller laggande webbplats drar effektivt ned på tilliten för varumärket, vilket kommer bli mätbart i missade konverteringar. Företags webbplatser är ansiktet utåt och ur slutkundsperpsktiv ofta kärnan av varumärkets närvaro online. Om något ser rörigt ut eller inte fungerar som det ska associeras det direkt till varumärket som helhet.
Många företag kollar inte igenom sin egen webbplats regelbundet och kontinuerligt och vet därför inte hur vardera funktion faktiskt presterar för slutkunden. Att missa eller skippa underhåll och uppdateringar kan leda till driftstörningar och problem som kan kosta potentiella kunder. Minimera risken för driftstörningar genom att regelbundet övervaka och hålla företagets webbplats uppdaterad. Att upptäcka problem snabbt är vitalt för att minimera direkt påverkan på lönsamheten.

Säkerhet

Den absolut viktigaste anledningen att hålla sin webbplats i WordPress uppdaterad är säkerheten. Som företagets ansikte utåt är det viktigt att hålla webbplatsen uppdaterad med de senaste verktygen och säkerhets-tilläggen. På det sättet ökas förutsättningarna att slippa funktionella och operativa problem. Webbplatsens säkerhet sätts på spel genom att inte göra uppdateringarna i WordPress, antingen i tid eller överhuvudtaget.
Med teknikens åldrande växer konsekvenserna sig större, då hackare är som magneter till föråldrade system med säkerhetshål oberoende om det är WordPress eller ej, som de anser vara lättplockad frukt.
Varje WordPress-uppdatering innehåller en logg med en lista över vad som har åtgärdats och förändrats i uppdateringen. Om webbplatsen körs i en äldre version kan det synas utåt, vilket gör webbplatsen öppet sårbar. Det är med de anledningarna till grund som, oavsett hur aktiv eller passiv webbplats företaget har, det är oerhört viktigt att hålla webbplatsen uppdaterad.

Andra fördelar med att underhålla webbplatsen

  • Nya, smarta och lösningsfokuserade funktioner med möjlighet att kunna göra stor skillnad på webbplatsens prestation. Vissa uppdateringar innehåller exempelvis funktioner som gör det möjligt för administratörer att lägga till nya saker på webbplatsen. Andra uppdateringar kan förbättra prestandan och få webbplatsen att fungera både bättre och snabbare.
  • I de flesta uppdateringar inkluderas säkerhetspatchar, vilket gör webbplatsen säkrare när de är installerade.
  • Genom att hålla tema och plugins uppdaterade säkerställer man tillgången till de senaste funktionerna och går aldrig miste om potentiellt värde.
  • Somliga uppdateringar genomförs för att kontrollera och säkerställa kompatibilitet med den senaste versionen, så genom en uppdatering säkerställer man att webbplatsen inte kommer att stöta på några problem.
  • Genom regelbundet underhåll hålls webbplatsen så snabb och effektiv som möjligt, vilket minimerar risken att att laddningstiden bidrar till ökad bounce rate.

Är det bara WordPress som behöver underhåll, eller även andra
publiceringssystem?

Oavsett vilket publiceringssystem som bär webbplatsen kommer den att kräva uppdateringar. Varje gång det finns nya, förbättrade sätt att uppnå resultat, att täcka säkerhetshål eller täppa till buggar kommer detta att presenteras i form av nya tillgängliga uppdateringar. De kan exempelvis bestå av nya funktioner, säkerhetsuppdateringar och förbättringar i systemet, för ökad prestation. Många företag som bland annat banker och myndigheter stänger ner delar av eller hela webbplatsen under vissa tider varje vecka för att aktivt arbeta med just underhåll och uppdateringar i förebyggande syfte. Det är, som bekant, alltid lättare att underhålla något som fungerar än att fixa något som gått sönder.

Hur ofta bör företagets webbplats underhållas?

Nya uppdateringar släpps regelbundet ut av WordPress.org för att fixa buggar och öka säkerheten. Med varje ny uppdatering i WordPress läggs nya egenskaper till, ett antal buggar fixas och prestationen förbättras. Många uppdateringar säkerställer att WordPress följer och håller sig uppdaterade och i linje med industristandarden (som givetvis förändras konstant).
Det är rekommenderat att göra uppdateringar så fort det finns nya uppdateringar tillgängliga, särskilt gällande uppdateringar som inkluderar säkerhets-patch, med syfte att täcka hålet som är en säkerhetsrisk.

Underhåll och support är viktigt för alla webbplatser men främst företags webbplatser. På bilden WordPress kontrollpanel som visar att en ny version för uppdateringar finns.

Farorna med att själv göra underhåll och uppdateringar av publiceringssystem som WordPress

Som allting med tekniskt krävande uppgifter finns det en hel del risker i samband med att själv underhålla sin webbplats i WordPress. Är man inte tekniskt kunnig eller särskilt fokuserad på WordPress kan det vara svårt att identifiera små faktorer och deras potentiellt förödande konsekvenser. Här följer en lista av våra starkaste rekommendationer gällande underhåll och uppdateringar av webbplatsen i WordPress-systemet, men notera att den största rekommendationen av alla är att be om hjälp vid behov.
Håll till godo:

  • Skapa en staging-webbplats
    En staging webbplats bör enbart vara synlig för administratörer och ge utrymme att testa nya uppdateringar och funktioner innan de går live på webbplatsen. Om något går fel då så kan problemet lösas i lugn och ro, utan risk för att påverka besökare och slutkunder.
  • Säkerhetskopiera webbplatsen regelbundet
    En avgörande aspekt inom regelbundet underhåll och uppdatering av WordPress- webbplatsen är att hålla den säkerhetskopierad genom regelbunden backup. Om webbplatsen skulle krascha efter en uppdatering gjord av dig eller av webbhotellet är det enklare att gå tillbaka till den senaste säkerhetskopian för att därifrån kunna identifiera vilket plugin eller tema som är boven i dramat. Gör det därför till en vana att alltid ta en backup innan någon uppdaterings görs.
  • Kontrollera kompatibilitet
    Innan en uppdatering av WordPress kan det vara bra att kontrollera kompatibiliteten för alla redan existerande plugins och teman som är integrerade på webbplatsen.
  • Kontrollera källan vid nedladdningar
    Vid köp eller val av nya plugins och teman kan det vara bra att ladda ner från en tillförlitlig källa med en tydlig historik av versionsuppdateringar, på detta sätt får du bättre känsla om den högst sannolikt kommer att fortsätta ge uppdateringar även i framtiden.
  • Håll verktygslådan med plugins relevant
    Om ett tema eller plugin inte uppdaterats på länge kan det tyda på att det är utdaterat och inte längre finns något förbättrings-fokus från skaparna. Då kan det vara en god idé att hitta andra, mer relevanta alternativ.
  • Radera gamla versioner
    Det är viktigt att radera gamla installationer av teman och plugins, som inte längre fungerar eller används. Även utan att användas på webbplatsen kan hackare hitta och utnyttja plugins.
  • Omvägen till premium
    En del premium-plugins kan inte uppdateras direkt från WordPress kontrollpanel, utan kräver att man först tar sig till marknadsplatsen där pluginet köptes, för att därifrån ladda ner den, ladda upp den till kontrollpanelen och slutligen uppdatera sidan.

Vad brukar generellt inkluderas i underhåll & support paket?

Vad som generellt sätt brukar inkluderas i underhållspaket är backup, uppdatering av WordPress, teman och plugins samt support.

I Foomle Designs populära underhålls- och supportpaket erbjuder vi:

  • Uppdateringar
    Regelbundna och kontinuerliga uppdateringar av WordPress-systemet samt uppdateringar av teman och plugins. Vi uppdaterar allting till de senaste versionerna och säkerställer att allting är kompatibelt vid varje förändring och uppdatering. Vi håller ordning på publiceringssystem, språk, plugins och tema så att ni helt enkelt får möjlighet att lägga fokus på det ni gör bäst.
  • Support
    Support efter behov med en personlig kontaktperson via telefon och e-mail.
  • Backup av webbplatsen
    Vi tar dagligen backup webbplatsen som lagras i 40 dagar. Om ni vid något tillfälle behöver återställa till en tidigare backup tidpunkt så blir det smidigt för oss att lösa.
  • Säkerhets-scanningar
    Med hjälp av regelbundna säkerhets-scanningar hjälper vi er med att hålla informationen säker och webbplatsen fullkomligt fri från malware och virus.
  • Text- och bilduppdateringar
    Det är viktigt att enkelt kunna hålla kunderna uppdaterade kring det senaste om företaget och därför inkluderar vi alltid en timmes fri text- och bilduppdatering per månad. Skicka bara in materialet till oss, så uppdaterar vi innehållet!
  • Skräddarsydda lösningar
    Har ni en webbplats med stort behov på flertal uppdateringar av webbplatsen och innehåll per månad så finns även möjligheter att skräddarsy paketet för underhåll, uppdateringar och support.

Vad kostar underhåll av företags webbplatser i WordPress?

Kostnaden för underhåll och support av företags webbplatser i WordPress skiljer sig beroende på storleken på webbplatsen, företagets specifika förfrågningar, önskemål och preferenser samt övriga behov. Foomle Design arbetar mycket lyhört och anpassar sig alltid efter företagets behov för bästa möjliga grund till samarbete. Vill ni ha ett kostnadsförslag för just ert företag tar vi gärna kontakt med er för att se närmare på hur vi kan hjälpa er på bästa sätt och hur ett samarbete kan se ut.

Vad kan påverka kostnaden av underhålls- och supportpaket?

Det finns en del olika faktorer som kan påverka kostnaden av ett underhålls- och supportpaket till sin företags webbplats i WordPress. Några av dessa är storleken på webbplatsen i antal sidor, om det är en e-handel och om företaget önskar hålla innehållet på webbplatsen uppdaterat ofta och regelbundet.
Foomle Design är mycket flexibla och skräddarsyr gärna lösningar efter varje företags enskilda behov och vi har även premium-tillägg tillgängliga, klicka här för att se premium-tillägg.

Så identifierar man om företaget behöver underhålls- och supportpaket

En del företag har mycket trafik som kommer in, men har inte möjlighet att hålla koll på webbplatsen så ofta de hade velat eller egentligen behövt. Om webbplatsen av någon anledning skulle ligga nere efter att webbhotellet uppdaterat serven, om WordPress eller något plugin uppdateras automatiskt, eller om man blir hackad, så kan konsekvenserna vara enormt stora förluster. Står man då utan support eller hjälp av en digital byrå som direkt hjälper till att få upp webbplatsen och lösa problemen, så hinner ännu mer tid gå innan webbplatsen kommer upp på fötter igen.
För e-handlare kan dessa typer av utmaningar innebära mätbara sänkningar av inkomst och lönsamhet, men även utan en webbshop blir konsekvenserna inte direkt önskade av missat underhåll.

Det har hänt flera gånger att företag kontaktat oss för att få upp en webbplats som legat nere i flera veckor innan de identifierat situationen. Oavsett storleken på företaget riskeras kredibilitet hos hela den befintliga kundbasen, samtidigt som förutsättningarna att öka tillväxten med nya kunder sänks i botten utan en professionell närvaro online. Konsumenter tenderar inte att tålmodigt vänta ett tag, uppdatera sidan igen och igen tills webbplatsen fungerar – de tenderar att istället vända sig till konkurrenternas webbplats som faktiskt fungerar. Den jobbiga, men oundvikligt viktiga frågeställningen blir då:

Hur många kunder försökte ta sig in på webbplatsen under den tiden?
Hur många missade konverteringar bidrog denna missen till?

Det finns en särskilt viktig frågeställning att ha som fokuspunkt vid beslutet om man borde ta extern hjälp med underhåll, uppdateringar och support. Med egna befintliga resurser som tid, energi, budget, kunskap och färdigheter i åtanke kan det vara värdefullt att ställa sig själv frågan:

Är min tid just nu mer värd någon annanstans?

Väljer man en digital byrå som tar hand om underhåll och som erbjuder support så slipper man tänka på om webbplatsen fungerar som den ska, vilket effektivt kan radera en hel del orosmoln för många. Är det viktigare för ert företag att ditt fokus ligger på andra ställen – ta en dialog med en digital byrå och se hur ett samarbete hade kunnat utformas.

För hjälp med underhåll och support av företagets webbplats

Även om WordPress för det mesta är mycket användarvänligt, kan det finnas tillfällen då man stöter på oklarheter eller något man inte riktigt förstår sig på. För många spelar det inte riktigt någon roll hur användarvänligt systemet är, det finns helt enkelt inte tid att hålla ordning på det själv längre.
För att göra (affärs)livet lite enklare erbjuder vi därför underhåll och support-paket till företag som vill lägga sin tid på att tänka på annat än säkerhetsbuggar i publiceringssystem, eller som behöver hjälp att navigera i WordPress underhålls- djungel.

Med vår lyhörda och personliga support gör vi vårt allra bästa för att både hjälpa er med specifika problem och utmaningar, såväl som att ge er rätt kunskap och verktyg för att enklare kunna hantera liknande situationer i framtiden. Med detta stora resultat- och kundfokus blir Foomle Design ett självklart val för företag som värderar flexibilitet, personanpassade lösningar och starka samarbeten med långsiktiga fokus. Vi tror på klimat där samtalen bara flyter på, idéer kreativt bollas runt och insikter delas fritt för att bygga upp gynnsamma strategier och hållbara samarbeten.

Vi tar gärna en dialog och kikar närmare på hur ett potentiellt samarbete kan se ut och hur vi bäst hade kunnat hjälpa er. Skriv ett meddelande till oss här!