Vad är Sökmotor­­­­marknad­­­sföring (SEM)?

Sökmotormarkna­­dsföring även kallad SEM (från engelska search engine marketing) går ut på att man annonserar hos olika sökmotorer. En exempel av sökmotormarknadsföring är Google Ads (tidigare Google AdWords) som är google annonser. Just Google annonser kan man visa i t.ex. sökresultaten, på andra webbplatser och hemsidor som har google annonser eller även i YouTube video. Till skillnad från sökmotoroptimering så kan ert företag vara på första sidan i sökresultaten på de valda sökorden samma dag som man skapar kampanjen med hjälp av sökmotormarknadsföring. Många tycker däremot att nackdelen hos SEM är att man betalar för varje klick (PPC) ,när det kommer till SEO betalar man för inga klick.
Fördelen med SEM är så klart att man kan uppnå höga resultat mycket snabbare med rätt optimerade kampanjer och en bra skriven text.

SEM - Sökmotormarknadsföring

Sökmotor­marknadsföring pris

Det finns både automatiskt och manuell alternativ för att buda priser på PPC (betalning per klick) för annonserna. För att hamna längre upp på sidan i annonserna måste man betala mer än de andra företag som annonserar på samma sökord. Vi använder oss i de flesta fall av manuell bud sättning och väljer de bättre sökorden som passar er men där PPC inte kostar för mycket.
Vill ni veta mer om sökmotormarknadsföring och hur vi kan hjälpa just ert företag? Kontakta oss nu eller lämna era kontakt uppgifter längre ner på denna och vi ringer upp er.

Kontakt