Det finns många olika saker som bidrar till företagets framgång online, medan vissa delar är mer grundläggande och tillhör många av era potentiella kunders förväntningar. I den här texten får du insikt i det absolut viktigaste att tänka på när det gäller ert företags webbplats år 2021. Oavsett om ni är i processen att skapa en webbplats eller redan haft en på plats sedan länge, är det alltid värdefullt att “go back to the basics” och se över potentiella möjligheter att förbättra företagets webbplats – både för er och för era besökares skull.
Ha en användarvänlig webbplats
För att webbplatsen ska kunna fylla sin funktion är användarvänlighet av högsta prioritet. Webbplatsen bör vara enkel att förstå och navigera, samt snabb att klicka sig fram på över alla enheter.
Innan ert innehåll kan bidra med något värde behöver besökarna kunna hitta det. För att maximera era försäljningsmöjligheter online är det även viktigt att alla handlingar som besökare kan ta är enkla och effektiva, som exempelvis att ta kontakt, göra en förfrågan, bokning eller beställning.
Inkludera tillräckligt mycket information

Företagsinformation
Se till att ha information om ert företag i webbplatsens footer eller header, vilket gör det synligt på alla webbplatsens sidor.
Inkludera ert företagsnamn, adress, telefonnummer och/eller mailadress samt eventuella öppettider. Ni kan även välja att ha ert organisationsnummer synligt eller kontaktuppgifter till leveransföretag.
Denna information brukar finnas på alla seriösa företags webbplatser och utan den kan besökare lätt känna osäkerhet.
Att inkludera tillräcklig information om företaget har även betydelse för er framgång inom sökmotoroptimering.
Läs mer i vår andra inlägg på bloggen om skillnaden mellan webbplats och webbsida.
GDPR
Se till att företaget följer dataskyddsförordningen (the General Data Protection Regulation). Lämna tydlig information till webbplatsens besökare gällande cookies, nya prenumeranter som registrerar sitt intresse och nya kunder. Informera dem om hur ni använder och skyddar data, samt hur de kan avregistrera sig för framtida kontakt. Tänk på att inga formulär får ha redan ikryssade rutor och varje e-postutskick ska ha tydliga val att avregistrera sig.
Information om tjänster och produkter
Inkludera tillräcklig information om era produkter, tjänster eller erbjudanden. Produktbeskrivningar är vitala för att de hjälper er synlighet via sökmotorer, samtidigt som de tillgodoser era kunder med tillräcklig information för att kunna ta beslut att konvertera. Utan tillräckligt bra produktbeskrivningar ökar risken för att kunderna överger varukorgen eller lämnar webbplatsen på grund av deras osäkerheter eller tvivel, eller att kunderna får felaktiga förväntningar kring produkterna. Detta kan leda till missnöjdhet och att varumärkets rykte skadas.
Låt beskrivningen bestå av en detaljerad text om produkten eller tjänsten, tillsammans med en bild eller video. Beskrivningen bör alltid vara trovärdig, sanningsenlig och ge kunderna rimliga förväntningar. Sikta mot att besvara kundernas möjliga frågor på ett professionellt sätt och fokusera på värdet kunden kommer att få.
Produktbeskrivningar är er chans att antingen öka er försäljning online – eller att förlora potentiella kunder. I beskrivningarna har ni möjlighet att visa er annorlunda än era konkurrenter och ge kunder ytterligare anledningar att välja just er. Eftersom online shopping tar bort möjligheterna att fysiskt kunna undersöka, känna och klämma på produkterna, behöver era kunder helt och hållet förlita sig på era produktbeskrivningar när de bestämmer sig för att köpa eller inte.
För att få hjälp med era produktbeskrivningar, kontakta oss på digitalbyrån Foomle Design. Vi hjälper er gärna att få bästa förutsättningar för ökad försäljning online genom professionella produktbeskrivningar.
Call to action
CTA (call to action) är knappar med enkla och tydliga budskap som “läs mer””, “boka nu” eller “lägg till i kundvagnen”. De agerar övergångar i kundens köpresa och guidar besökaren till nästa steg. Att använda CTAs på webbplatsens olika sidor ökar chansen att besökarna tar kontakt, engagerar sig och konverterar hos er. Exempel på några vanliga CTAs är “Köp nu”, “Kontakta oss”, “Läs mer”, “Prova nu”, “Lägg till”.Låt era besökare få vägledning framåt med tydliga CTAs för att naturligt kunna och vilja ta nästa steg. Detta är viktigt oavsett om ert mål är att besökarna ska prenumerera på ett nyhetsbrev, ta kontakt via ett formulär eller köpa era produkter.
Vilka ordval ni väljer i era CTAs har stor betydelse för framgången ni kan förvänta er. Att välja en knapp som lyder “få fler tips” eller “börja din resa nu” istället för “prenumerera” eller “beställ nu” gör oftast stor skillnad och det är alltid relevant att se över era CTAs för att säkerställa att de är både relevanta och effektiva i sina sammanhang. Det är viktigt att ha i åtanke att något som fungerar bra på en webbplats eller i en särskild bransch kanske inte alltid genererar lika positiva resultat för er. Att testa olika formuleringar, ordval, positioneringar och färger för att se vad som fungerar bäst för ert företag är det bästa ni kan göra för att framställa framgångsrika CTAs.
Mät er statistik

Ett stort misstag många små eller nystartade företag gör är att låta bli att mäta webbplatsens statistik, eller att inte använda något statistikverktyg (såsom Google Analytics). Eftersom denna del inte direkt påverkar kunderna kan statistiken lätt glömmas bort eller sopas under mattan – tills vidare. När företaget sedan växer och väljer att skaffa ett statistikverktyg har de redan gått miste om så mycket värdefull data från alla besökare dittills. Att mäta statistiken på företagets webbplats bör ses som en självklarhet och prioriteras högt. Datan ni kan ta del av från era besökare kan ge stor insikt om deras upplevelser – så länge man vet vad man ska kolla på.
Välj ut relevanta KPI:er (Key performance indicators) för att dels lära känna era besökare bättre och dels för att öka er kunskap kring era utvecklingsområden.
Grundläggande KPI:er som är relevanta för de flesta företag är:
- Antal unika besökare; hur många människor besöker webbplatsen?
- Bounce rate; hur många av era besökare lämnar webbplatsen direkt?
- Vilka sökord har använts för att hitta till er webbplats?
Ta reda på hur besökarna rör sig över webbplatsen genom att kolla på:
- Antal sidvisningar och vilka sidor som besöks (samt vilka sidor som inte besöks)
- Tid spenderad på webbplatsen och per sida
För e-handlare ligger fokuset även på (o)populära produkter och konverteringar.
Hur lång tid spenderas i genomsnitt på de olika produktsidorna?
Hur många procent av era besökare blir kunder?
Genom att lära känna era besökare kan ni enklare optimera ert innehåll därefter och även göra mer relevanta satsningar inom marknadsföring.
Vilka enheter används för att besöka er webbplats?
Från vilka sökmotorer hittar besökarna er?
Genom vilka sökord hittar de er oftast?
Vilka kanaler på sociala medier genererar flest konverteringar?
Håll webbplatsens innehåll uppdaterat

Tanken på att uppdatera innehållet på företagets webbplats tar ofta plats i bakhuvudet, men är många gånger direkt länkad med tankar som “jag gör det senare”, eller “jag kan inte prioritera det just nu”. Även om det må kännas sant är det alltid viktigt att lägga tillräckligt fokus på att hålla webbplatsen uppdaterad. Sökmotoroptimeringen kan påverkas positivt av det, samtidigt som ni säkerställer att informationen ni bidrar med fortsätter vara relevant och givande för era besökare. Sökmotorer kan se webbplatser med uppdaterat innehåll som mer relevanta för besökare och ta hänsyn till det vid rankningar, så uppdateringar av webbplatsens innehåll spelar roll för att öka er synlighet vid relevanta sökningar och öka er organiska söktrafik.
Ta fram en plan för att uppdatera, underhålla och utveckla er webbplats regelbundet; antingen månadsvis eller veckovis. Se till att er webbplats reflekterar ert företag, som ni arbetar i dagsläget, både gällande information om och beskrivningar av era erbjudanden, produkter eller tjänster, såväl som er företagsinformation och hur ni positionerar er själva.
Tänk även på att de uppdateringar ni gör kan påverka delar av er webbplats. Lägger ni exempelvis till ett tracking-tool så behöver ni inkludera det i GDPR-texten.
Ett alternativ är att ni tar hjälp inom dessa områden av en digital byrå som Foomle design. Vi hjälper er gärna att hålla webbplatsen levande med nytt och relevant innehåll.
Har ni en webbplats i WordPress? Läs då vår inlägg ’Varför företags webbplats i WordPress kräver regelbunden underhåll och support’.

Sophi Anderberg är bosatt i soliga Barcelona och arbetar inom digital marknadsföring, som skribent och livscoach. Nörd för fina utsikter och att bygga hållbara strategier.
Se Sophi Anderberg's inlägg och följ i sociala medier.