Om du driver redan ett kontorshotell eller är i uppstartsfasen med ditt nya företag och funderar nu hur du kan få nya kunder d.v.s. nya kontorshotellgäster så är detta inlägg för dig. Du kommer kunna läsa om bland annat på några tips vad du och dina kollegor kan göra för att få fler nya kunder till er kontorshotell / coworking space.
Att driva ett kontorshotell (eller coworking-space som det även kallas) har både roliga stunder och svåra stunder för företaget och dig. Bygger man en bra struktur och bra kontorslösningar för att sedan jobba aktivt med andra viktiga delarna så kommer man se resultaten med tiden och nya kunder kommer komma in från olika håll. Det spelar ingen roll om din kontorshotell är i Stockholm, Göteborg, Uppsala eller på en annan plats. Det viktiga är att du och dina kollegor har förståelse av vem er målgrupp är, vad de letar efter och att ni erbjuder bra lösningar. Efter att ni har en bättre förståelse av vilka företag är av intresse för er blir det enklare att presentera er kontorshotell och driva in trafik med hjälp av bland annat sökmotoroptimering.
Så låt oss börja med de olika punkterna och information om var och en.
Förstå er målgrupp, deras behov och vad de finner är av värde
Jobba på att förstå vilka företag ditt kontorshotell går efter eller bör gå efter. Tänk på att det inte ska vara alltför bred målgrupp. Om detta händer så bör ni skapa flera olika B2B målgrupper för att anpassa laddningssidor och meddelanden för varje målgrupp.

Här är ett par hjälpande frågor som du bör besvara när du försöker klura ut om vem er målgrupp är:
- Företagsstorlek. Vilken storlek på företaget bör era kontorshotellgäster vara ?
- Företagsomsättning. Bör företagen ha en specifik omsättning ?
- Branscher. Ska dessa företag vara inom specifik bransch ?
- Problem & utmaningar. Vilka utmaningar/problem har dessa företag ?
- Värde. Vad är några av betydelsefulla saker med kontor för dessa företag ?
- Sökning. Hur söker dessa företag kontor online och vilka ord använder de ?
Läs gärna vår inlägg om målgrupper och hur viktigt det är att marknadsföra till rätt målgrupp.
När ni har en bättre bild av vilka typer av företag ni ska gå efter så blir det enklare att förstå hur ni kan presentera och kommunicera era kontorslösningar och gå över till nästa steg.
Presentera kontorshotellet via webbplats på det rätta sättet och driv in trafiken
Det är otroligt viktigt att ni presenterar ert kontorshotell / coworking space på rätt sätt online.
Har ni inte budgeten att investera i webbdesign och webbutveckling så att er webbplats ser ut professionell just nu så är det okej. Alla börjar någonstans och att ha en professionell webbplats är inte tillräckligt viktigt som det är att se till att webbplatsen är fungerande, lätt navigerad och även så att du presenterar ditt företag och vad ni erbjuder på rätt sätt.
Vår digitala byrå har gjort analyser av webbplatser från 100+ kontorshotell / coworking space och det är ganska typiska fel som vi har sett då som många missar att inkludera och jobba på mer.
Det finns tre huvuddelar som vi sett som urskiljer sig hos bättre kontorshotell från andra.
Skriftliga delar – Text och rubriker
Prata kundens språk, ditt företag bör visa alla fördelar med att välja ert kontorshotell (coworking space) och låt potentiella kunder föreställa sig hur det är att sitta hos er.
Några av frågor att besvara om kontorslösningar med texten
- Erbjuder ni samma kontorshotell lösningar till alla företag eller gör ni det ganska flexibelt att kunna anpassa efter kundernas önskemål ? Har ni standard medlemskap för alla så visa upp vad som ingår på ett enkel sätt.
- Vad är det som gör att ni urskiljer er från andra kontorshotell ?
- På vilka adresser finns era kontor och ingår alla i medlemskap eller sitter man på en enda adress ?
- Hyr ni ut kontor per dag, per månad eller en annan tidslängd ?
- Hur fungerar det med era mötesrum / konferensrum och hur stora är de ?
Jobba med sökmotoroptimering (SEO) och lokal SEO för ert kontorshotell
Det finns flera olika marknadsföringskanaler som kontorshotell kan marknadsföra sig genom.
Här kommer förslag på några marknadsföringskanaler som just coworking spaces kan använda sig av för att få fler nya kunder:
- Organic search (organisk trafik)
- Paid search (betald trafik genom annonsering)
- Sociala medier som LinkedIn och Instagram
- E-post marknadsföring
Att optimera webbplatsen för sökmotorer (driva in organiska trafiken) funkar för de flesta företag av denna typ och bör vara en av de viktigaste delarna. Även om det tar tid innan resultaten kommer så kan denna typ av marknadsföring ge mycket högre avkastning än de andra.

Främsta anledningen varför SEO skulle kunna vara ej passande för coworking spaces
Ni kan inte få plats nr 1 över en natt så som man kan få med annonsering och ni kan få vänta alltifrån par månad till ett år på att se bra resultat.
Par anledningar varför SEO kan vara passande för ert kontorshotell att få nya kunder
- Ni betalar inte för några klick varje gång någon klickar in sig till er webbplats som man annars gör när man annonserar
- Organisk trafik är de personer som själva letar efter lösningarna och är mer troliga att ta nästa steg till skillnad från betald trafik där det visas för alla människor i en målgrupp
- Om man väljer att ta en paus från SEO någon vecka så har det oftast inga stora påverkningar till skillnad från betald trafik där trafiken från annonser sluter samma sekund komma in
- Desto mer och längre tid man jobbar med SEO på rätt sätt så ökar trafiken mer och mer för att rankningen ökar för ord man valt och sökord listan växer mer och mer utan att kostnader växer
Notera att det är inget fel med att betala för trafiken men det krävs en bra budget och när ni väljer att avsluta annonserings kampanjer, dessutom så skiljs priset per klick från sökord till sökord och från dag till dag beroende på konkurrens.
Vi tycker därför att alla kontorshotell och kontorsuthyrare borde jobba med sökmotoroptimering om de kan vänta på resultaten för att det är en mer hållbar strategi som håller längre tid om man jobbar enligt Google’s riktlinjer.
Visuella delar av kontoret – Bilder och videoklipp
Nästan alla kontorshotell webbplatser som vi analyserat inom olika storstäder i Sverige har haft bilder där man ser t.ex. deras kontor och ibland även människor som sitter och jobbar.
Något som vi förekommer att vissa av kontorshotell använder sig av inköpta byrå bilder (stock photos) istället för egna och nästan inga använder sig av videoformat för att presentera sina kontor.
Just stock photos kan vara ok att inkludera på vissa webbplatser inom vissa branscher men man bör absolut undvika att använda sig av bilder på fel sidor som egentligen ser ut som typiska stock photos eller som har använts på alltför många webbplatser.
Ett tips om ni verkligen vill använda er av stock photos är att inte inkludera dessa på hemsidan / startsidan och inte heller på sidor som presenterar ert kontor, konferensrum/mötesrum och liknande men istället använda dessa i era blogginlägg. Tänk på att er produkt är kontoret och ni vill visa hur den ser ut för att det är det ni säljer, att visa andra kontor som ser annorlunda/bättre ut än ert kontor är oetiskt.
Tänk även på att om man väljer att inkludera stock photos på t.ex. startsida och specifika sidor för kontorslösningar så är det en stor risk att potentiella kunder blir besvikna att kontoret ser helt annorlunda ut än de förväntat sig. Detta kan då resultera i att de inte blir era kunder eller så skriver de på avtalet men avslutar den inom kort tid.
Ta istället själva bilder av er kontor som ger besökarna en inblick och känsla hur det är att sitta på er kontor.
Behöver ni hjälp att få fler kunder till er kontorshotell/coworking space?
Vår digitalbyrå kan hjälpa er med sökmotoroptimering och att driva fler nya potentiella kunder till er kontorshotell / coworking space. Vi har ett nära samarbete med våra SEO-klienter redan från starten. Processen börjar med att vi alltid bokar in ett samtal för en diskussion där vi försöker förstå vilka utmaningar och mål ni har på er kontorshotell. Efter det samtalet tar vi fram en skräddarsydd lösning, strategi och plan som vi presenterar för er.
Önskar du veta mer hur vi kan hjälpa just din kontorshotell växa på ett hållbart sätt så kan du lämna ett intresse så hör vi av oss.

Krsto är grundare av Foomle design,han är den som har kontakt med kunder och ser till att alla uppdrag fullföljs. Han briner för att hjälpa företag online växa och öka deras ROI.
Se Krsto Jevtić's inlägg och följ i sociala medier.