Allt fler Svenska företag inser värdet av content marketing och hur stort inflytande det kan ha i företagets framgång. Oavsett om ni bara hört talas om begreppet content marketing, om ni är nyfikna att veta mer om hur det kan hjälpa ert företag eller om ni vill få värdefulla tips och råd är det bara att läsa vidare för att få en bättre överblick av kraften av content marketing.

Vad är content marketing?

Content marketing är en strategisk marknadsföringsmetod med fokus på att generera värdefullt, relevant och konsekvent innehåll för att både attrahera nya besökare, såväl som att behålla en tydligt definierad målgrupp och slutligen få kunder att konvertera eller handla i linje med ert budskap. Content marketing är en långsiktig metod som inte genererar snabba och effektiva resultat från start, utan ofta tar tid att bygga upp, men sedan har förmågan att kontinuerligt generera goda resultat på flera olika sätt.
Genom content marketing kan ni bygga upp starka relationer till kunderna och ge de värdefullt innehåll som känns relevant för dem. När de sedan är redo att ta köpbeslut kommer lojaliteten att ligga där de fått värde tidigare och de kommer att föredra ert varumärke framför era konkurrenters, mycket på grund av det känslomässiga bandet som redan byggts upp. Att utveckla varumärkets närvaro online med denna värdegivande metod får fler att upptäcka er och vilja konvertera hos ert företag. 

Content marketing innebär alltså att strategiskt publicera värdefullt innehåll som ger kunder anledningar att upptäcka er och engagera sig i ert varumärke. Genom att sätta fokus på denna typ av marknadsföring stärks relationen till slutkunden, då de får skäl att fortsätta besöka er webbplats och era kanaler eftersom det tydligt genererar värde till dem (utöver era produkter eller tjänster). 

Varför är content marketing viktigt?

Uppgifter som att hålla webbplatsens blogg uppdaterad och att publicera inlägg på sociala medier är sådant som lätt sopas under mattan för stunden och prioriteras bort i havet av alla andra nödvändiga uppgifter att ta tag i. Det är inte alltid lätt att veta konsekvenserna av varje missad möjlighet, men ta ett ögonblick och reflektera kring hur många personer som missar möjligheten att upptäcka er, varje gång ni inte publicerar innehåll på era kanaler. Varje gång ni inte uppdaterar er blogg är det tillfällen era potentiella kunder behöver vända sig till era konkurrenter för svar på sina frågor.
Content marketing spelar stor roll eftersom innehållet ger möjlighet att besvara era kunders frågor och funderingar på ett proaktivt sätt, samtidigt som ni kan visa att ni är ledare i er bransch. Med hjälp av content marketing blir det enklare att bygga upp förtroende och tillit med målgruppen, driva in fler besökare till webbplatsen, förbättra konverteringsgraden och skapa stark kontakt med era slutkunder.
Numera förväntar sig konsumenter att regelbundet få nytt innehåll av hög kvalitet från sina favoritvarumärken och för att lyckas bli en av dem är det viktigt att följa liknande strategier.
Det framgångsrika företag ofta har gemensamt i marknadsföringsstrategin är att regelbundet ge sina kunder värdefullt innehåll som är relevant under hela kundresan.

Content marketing är att generera värdefullt innehåll i form av (bland annat):

  • Blogginlägg
  • Artiklar
  • Videor
  • Podcasts
  • Guider och nedladdningsbara verktyg
  • Visuella bilder, infographics, diagram eller tabeller

Fördelar med content marketing

  • Bygg upp och förstärk relationen med kunderna
    Att dela med sig av innehåll hjälper ert företag att bygga upp en relation med era kunder. Genom att regelbundet publicera relevant innehåll blir det enklare och enklare att navigera och lära känna målgruppen och förstå vad de vill se mer av.
    Att hålla era olika kanaler levande med nytt innehåll gör det enkelt för följare och kunder att ta beslutet att nå ut till er och interagera. Det blir även lätt för er som företag att besvara kundernas frågor och funderingar och kontinuerligt förstärka relationen med dem genom att bidra med mervärde.
    Det många inte överväger gällande content marketing är att när företag hela tiden ger värde utan att be om något tillbaka byggs en tillit och känsla av välvilja upp som kommer få slutkunderna att bli betydligt mer benägna att välja ert företag över konkurrenterna och lyssna på era budskap och rekommendationer. Ju mer värde vi upplever att vi får, desto mer intensifieras våra positiva känslor till varumärket.
  • Skapa en känsla av samhörighet med ert varumärke
    Genom strategisk content marketing och storytelling kan ni låta er målgrupp lära känna er ytterligare och få möjligheten att känna samhörighet med er och era värderingar.
  • Utbilda och informera om tjänster eller produkter
    Möjlighet att utbilda och informera era kunder om olika erbjudanden för produkter eller tjänster, vilket kan spara in på övriga marknadsföringskostnader samtidigt som det kan underlätta för kundtjänsten som får färre frågor att tackla.
    Ni kan även visa hur era erbjudanden kan lösa kundernas problem och utmaningar, genom relevanta exempel, beskrivningar eller förklaringar som blir relaterbara för mottagarna.
  • Förbättra resultaten från er SEO
    Med regelbundet och högkvalitativt innehåll kan även företagets ansträngningar med SEO märkbart förbättras. För att få fram goda resultat är det viktigt att utforma en hållbar strategi att utgå ifrån när ni publicerar nytt innehåll. 
    För varje blogginlägg eller artikel ni publicerar på ert företags webbplats, får ni nytt innehåll som kan registreras av sökmotorer. Utan innehåll i form av blogginlägg eller artiklar har er webbplats bara ett begränsat antal sidor. Efter att regelbundet publicera nytt innehåll relaterat till er bransch kommer er webbplats att ha betydligt fler sidor än så, vilket gör ert företag enklare att upptäckas genom sökmotorer.
  • Marknadsföra – utan att störa
    Till skillnad från mer traditionell marknadsföring och reklam som alltid behöver avbryta och störa för att upptäckas och ta plats, ger content marketing värde som användare faktiskt vill ta del av, vilket leder till långt mer positiva känslor kopplade till ert företag.
    I dagens läge finns ett överflöd av annonser som oavsett innehåll och budskap kommer att synas för varje användare i kombination med att de gör något annat och blir därför avbrutna för att bli exponerade för det inkräktande budskapet. I allt från reklam på TV och radio, till modemagasin och stora affischer på busshållplatser är just avbrytandet en gemensam faktor. Medan dessa metoder även har sina fördelar, lyckas content marketing effektivt tackla utmaningen kring att behöva avbryta och störa. 
  • Driv ny trafik till webbplatsen
    Content marketing är även en strategi att användas för att driva in ny, relevant trafik till webbplatsen. Eftersom all trafik som leds in på webbplatsen kommer från specifikt och spårbart innehåll blir det enklare att mäta och analysera kvaliteten på besökarna och anpassa strategin därefter. När personer upptäcker ert företag genom vad de anser är intressant och relevant innehåll har de påbörjat sin resa genom säljfunneln med positiva associationer.
  • Lär känna era kunder
    Den data som blir tillgänglig genom content marketing ger er möjlighet att samla och analysera är ovärderlig, då ni får så mycket kraftfull information som grund att förstå och lära känna era kunder med. Detta har naturligtvis en enormt positiv inverkan på företagets marknadsföring.
  • Utbilda kunderna tills de är redo att konvertera
    Många gånger när kunder väljer att inte konvertera är det för att de inte inser värdet eller kan ge sig själv anledningar som talar för att det kan vara värdefullt för dem. Även när kunder inte förstår hur själva erbjudandet, produkten eller tjänsten fungerar tenderar de att undvika att konvertera. Finns inte tillräcklig (eller tillräckligt lättillgänglig) information riskerar ni att förlora de potentiella kunderna till era konkurrenter.
    Innehåll som artiklar, blogginlägg eller YouTube-videor bidrar till slutkundens trygghet i att kunna utbilda sig vidare i det de behöver innan de slutligen kan känna sig bekväma med att konvertera hos er.
  • Få återvändande kunder
    Bygg upp goda och starka relationer med era kunder och öka sannolikheten att få de att återvända till er igen. Genom att regelbundet ge utbildande eller underhållande innehåll är det enkelt att hålla kontakten med era befintliga kunder och det öppnar på ett naturligt sätt upp för dialog. Detta kan förbättra ert rykte, då ni får möjlighet att svara på frågor och ge hjälp snabbt och effektivt. Det kan även ge er goda möjligheter att rekommendera andra erbjudanden och påminna om era produkter eller tjänster.
  • Få kunder att vilja dela ert innehåll
    Med innehåll anpassat efter vad målgruppen vill ha eller behöver kommer de att vilja tillbringa mycket tid att engagera sig med ert innehåll och i även vara glada över att kunna dela ert värdefulla innehåll vidare till sina kontakter och hjälpa till att sprida ryktet om ert varumärke utan att ni behöver be om det.
  • Öka era konverteringar
    Innehållet ni publicerar kommer på ett eller annat sätt att påverka er mängd konverteringar. Genom att proaktivt ge väluttänkt och strategiskt innehåll gör ni beslutet att konvertera enklare och mer självklart.
    Högkvalitativt innehåll som levereras regelbundet hjälper till att ge svar på outtalade frågor, vilket ger besökarna en känsla av trygghet och säkerhet i samband med ert företag. Vissa gånger är det material som behövs publiceras mer information om produkter, tjänster, företaget eller marknaden och andra gånger krävs mer detaljerade beskrivningar om specifika frågeställningar – allt beror på vad målgruppen vill ha och behöver. Det bästa sättet att upptäcka vad målgruppen vill ha är att helt enkelt sätta igång med content marketing.
    När fokus i materialet är på att öka konverteringar är en god idé att strategiskt inkludera ett eller flera tydliga calls to actions (CTA), för att guida besökarna vidare i beslutsprocessen och få de att agera i linje med ert budskap (som exempelvis “kontakta oss”, “läs mer”, “beställ här” eller “köp”). Detta är ett kraftfullt tillägg för att generera fler konverteringar till företaget genom content marketing.
Content Marketing innebär att skapa och strategiskt publicera värdefullt innehåll som ger kunder anledningar att upptäcka er och engagera sig i ert varumärke

Goda råd för framgångsrik content marketing

  • Kolla upp marknaden och se vad era konkurrenter publicerar för material för att säkerställa att ni fyller alla potentiella luckor av saknad information som de inte ännu täcker och för att se till att det innehåll ni delar ger ökat värde till kunderna.
  • Med hjälp av analyser av målgrupp och publik blir det även tydligare att se vilka utvecklingsområden som fokus bör sättas på, för att optimera innehållet mot vad publiken faktiskt är intresserad av och kan behöva för att lättare och snabbare vilja ta beslutet att konvertera.
  • Anpassa marknadsföringen för olika personer i er målgrupp.
    I ert företags målgrupp har ni garanterat en mängd olika typer av personer, som är intresserade av olika typer av innehåll, presenterat på olika sätt och genom olika kanaler. Ju mer värdefullt innehållet anses vara av de som tar del av det, desto mer benägna blir de att dela det vidare. Därför är det en god idé att vara närvarande på alla relevanta kanaler för att ge er målgrupp bäst förutsättningar att kunna och vilja engagera sig i ert innehåll.
  • Innehållet bör väcka den ideala målgruppens uppmärksamhet och nyfikenhet, samtidigt som det förstärker varumärkets känsla och positiva intryck. Avgör vilken typ av innehåll som kommer att fungera bäst för ert företag och er målgrupp och utveckla en strategi för att börja generera goda resultat med hjälp av content marketing.

Vilken typ av innehåll bör vi publicera?

Många känner sig osäkra kring vilken typ av innehåll de borde publicera och vad som egentligen genererar mest värde till kunderna. Content marketing är inte helt enkelt att starta igång med, även om det i grund och botten enbart handlar om att skapa innehåll för er målgrupp och dela det med dem. Att veta vilken ände som är bäst att starta i är inte det lättaste och det finns en del olika faktorer att ha i åtanke och reflektera kring innan ni lägger upp strategin framåt.
Vissa tror att bloggen på företags webbplatser framförallt ska innehålla information om företaget självt, för att hålla innehållet så relevant som möjligt och gör misstaget att enbart publicera blogginlägg om sitt eget företag, vilket inte är särskilt värdefullt för utomstående. Besökarna vill se innehåll som har positivt inflytande för dem på något sätt och som ger de värde. Givetvis är det inte fel att marknadsföra ens egna produkter eller tjänster i företagets blogg, men det är viktigt att göra det utifrån ett värdegivande perspektiv med slutkunden i fokus.I själva verket är slutkunderna ofta långt mer intresserade av att läsa information om sådant som är givande för dem att ta del av.

Innehållet bör vara sådant som visar er kunskap och expertis inom området och bidrar med svar och värdefull information till läsarna. Det kan vara innehåll relaterat till…

  • Marknaden
  • Er som företag
  • Era produkter eller tjänster (som generella överblickar eller detaljerat och specifikt)
  • Aktuella händelser, nyheter eller trender (som på ett eller annat sätt påverkar er eller era kunder)

Sträva efter att regelbundet ge era kunder nytt, värdefullt innehåll som är…

  • Unikt och uppmärksamhetsväckande nog att sluta scrolla för
  • Intressant nog att engagera sig i (genom att gilla, ge respons eller handla)
  • Värdefullt nog att vilja dela med sig av

Med detta fokus är ökad framgång en logisk följd att vänta sig. Kvalitativt innehåll kan hjälpa företag att generera så mycket högre resultat från alla olika relevanta kanaler att det är en självklar investering för de med fokus på ökad tillväxt.

Publicera strategiskt innehåll

Innehållet som publiceras behöver bära, förmedla och stärka ert varumärkes unika stil och känsla genom alla relevanta kanaler. Det är därför oerhört viktigt att utforma en strategi för företagets content marketing, för att säkerställa att nytt, relevant och kvalitativt innehåll fortsätter förmedlas och vara i linje med vad målgruppen vill ha och behöver.
Att strategiskt publicera värdefullt och relevant innehåll ger mervärde till slutkunderna, utöver de sätt de redan kan engagera sig i era tjänster eller produkter. Att regelbundet dela nya, genomtänkta blogginlägg och artiklar ger befintliga, såväl som nya (potentiella), kunder anledningar att regelbundet besöka er webbplats och engagera sig i ert varumärke. När ni håller er webbplats levande med värdefullt innehåll ser ni till att aktivt stärka relationen till er slutkund genom konsistent kommunikation, samtidigt som ni får ännu större möjligheter att lära känna er målgrupp och förstå vad de är intresserade av och vad som är relevant för dem. På detta sättet växer varumärket och konsumenterna tillsammans på ett konstruktivt och givande sätt, vilket leder till riktigt positiva resultat.

Snabb checklista för värdefullt innehåll med content marketing

  • Är innehållet relevant och intressant?
  • Bidrar innehållet med användbar information?
  • Är innehållet underhållande, trendigt, roligt eller relaterbart?
  • Får det mottagaren att vilja ha mer?
  • Hur stort känslomässigt intryck har innehållet?
  • Kommer innehållet få mottagarna att vilja dela det med andra?


Vi förmedlar era budskap i linje med varumärkets känsla

Vi förstår det höga värdet av att kommunicera med slutkunderna i linje med varumärkets känsla, värderingar och vision, vilket gör Foomle Design till ett självklart val av samarbetspartner för content marketing. Vi sätter oss in i ert perspektiv och utformar strategiskt och värdefullt innehåll för att ge era kunder bästa förutsättningar att kunna engagera sig och ta enkla beslut att konvertera.
Vi har kunskapen, erfarenheten och verktygen som krävs för att mäta, analysera och utvärdera hållbara strategier för framgångsrik content marketing. Med Foomle Design får ni hjälp att distribuera relevant och värdefullt innehåll till rätt målgrupp, på rätt plats och vid rätt tid. Vi hjälper till med allt från att hålla era diverse kanaler över sociala medier uppdaterade till att hålla er webbplats levande med relevanta blogginlägg och värdefulla artiklar som stärker förtroendet för ert varumärke.