Google meddelade i början av månaden att man kommer börja att ta nya Google Ads avgifter för annonser i Storbritannien, Turkiet och Österrike från och med 1 November 2020. Om ert företag marknadsför er genom att visa Google Annonser i någon av dessa tre länder så kommer ni också behöva betala dessa avgifter även om ert företag är registrerad i Sverige.
Avgifterna som gäller för dessa länder från 1 November
- Annonser som visas i Turkiet kommer resultera i 5% för lagstadgad driftskostnad som läggs på er faktura eller kontoutdrag.
- Annonser som visas i Österrike kommer resultera i 5% DST* för lagstadgad driftskostnad som läggs på er faktura eller kontoutdrag.
- Annonser som visas i Storbritannien kommer resultera i 5% DST* för lagstadgad driftskostnad som läggs på er faktura eller kontoutdrag.
*DST = Digital Service Tax
Varför tar Google Ads extra avgifter för dessa länder
Dessa nya avgifter tillkommer på grund av extra kostnader som Google själva har i dessa länder.
Så här skriver Google själva
De lagstadgade driftskostnaderna läggs till på grund av betydande ökningar av komplexiteten och kostnaden för att följa reglerna i Turkiet. I Österrike och Storbritannien drivs DST-avgiften av den nya skatten för digitala tjänster i dessa länder.
Google
Viktigt att tänka på
- Så länge ni riktar in era annonser till dessa länder så kommer ni betala dessa avgifter även om ert företag är registrerad i Sverige eller något annat land
- Transaktioner för avgifterna bör dyka upp på en separat rad i fakturan
- Avgifterna tillkommer på er månadsbudget. Om ni lägger 1 000kr som månadsbudget då kommer t.ex. 5% läggas på dessa 1 000kr
- Skatt & moms kan komma att läggas på de nya avgifterna
Om vår byrå hjälper er inom sökmotormarknadsföring (d.v.s. att annonsera hos Google Ads) och en del av er målgrupp är i en av dessa länder så kommer er kontaktperson på Foomle design informera er om detta omgående.
För att läsa mer detaljerat om landsspecifika avgifter för Google Ads annonser på Google’s webbplats.
Alexander älskar siffror och statistik. Han ser dagligen till att kampanjer går i rätt riktning och att allt hålls optimerat så att allt fortsätter som planerat. När han inte sitter fokuserad på siffror så drömmer han sig bort till varma stränder och mojitos.
Se Alexander Bohlin's inlägg och följ i sociala medier.