I år kommer det vara 9 år från att vår digitalbyrå Foomle design grundades. Sedan start har vi haft möjlighet att jobba med företag av olika storlekar och inom olika branscher vilket har gett oss inblick i vilka rätt och fel företag och organisationer gör med sin webbplats. I detta inlägg kommer du kunna läsa om några av vanligaste anledningar till varför en webbplats oftast inte generar nya kunder och vilka lösningar det finns.
Innehållsförteckning
- 1. Ingen webbplats strategi
- 2. Det finns inte tillräckligt med innehåll och information
- 3. Otillräcklig eller dåligt inriktad marknadsföring
- 4. Webbplatsen underhålls inte tillräckligt och har ingen ansvarig
- 5. Företag gör inte tester och analys på sin företagswebbplats
- Två alternativ för att driva in nya leads och klienter genom hemsidan och webbplatsen
Fem skäl till varför företags webbplatser inte genererar nya leads och klienter
1. Ingen webbplats strategi
Att skaffa en webbplats är bara ett första steg. Det är enkelt att göra det idag genom antingen en låst plattform där man registrerar sig och väljer en färdig mall eller genom eget publiceringssystem. Det är ganska vanligt att det senare alternativet sker med hjälp av en frilansare eller konsult som är webbdesigner eller webbutvecklare. I många fall så kan en sån person vara bra på att bygga både snygg hemsida och webbplats men sakna strategisk erfarenhet och kunskap.
Men även om det är enkelt att bygga en webbplats så är det viktiga hur ni bygger den och kommunicerar till besökarna.
Att kopiera konkurrenter är inte heller något som vi rekommenderar. Det kan självklart vara bra att dra tills sig inspiration från andra håll men även om företagen är i samma bransch så kan de ha helt olika olika strategier, mål och säljprocess och det är därför viktigt att ni har en strategi med alla delar från hela början som ni kan följa.
Här är bara några av saker som är viktiga att veta: Vilka målgrupper ert företag ska nå ut till, på vilket sätt och i vilken ton företaget ska kommunicera med dem, vilka mål ni har med webbplats och hur den ska struktureras.
Kan du skillnaden mellan hemsida, webbplats och laddningssida ?

2. Det finns inte tillräckligt med innehåll och information
Detta är ett annat vanligt misstag som vi sett både mindre och större företag göra. Oftast så lanserar man en webbplats med mindre antal sidor och låter den stå utan att uppdatera innehållet tills den dagen då företagsadressen/priserna behöver ändras eller nya produkter/tjänster behöver läggas till. Efter några år så är både antal sidor och själva innehållet fortfarande snarlik och informationen kan vara utdaterad.
Varför behöver webbplatser uppdatera kontinuerligt sidor med nytt information?
Det finns två främsta anledningar till varför man bör konstant lägga till nytt information som är värdefullt eller uppdatera gammal information.
- Sökmotorer kommer förstå bättre vad webbplatsen handlar om och se att informationen hålls uppdaterad. Det kommer även vara större chans att ni får in mer trafik med potentiella klienter om informationen är helt relevant till er bransch/tjänster/lösningar och värdefullt.
- Högre chans att kvalificerade besökare konverterar. Med mer innehåll/content är det större chans att ni besvarar direkt potentiella kunders frågor/invändningar. Genom att lägga ut innehåll för att informera och utbilda hur ni jobbar, hur det funkar, hur andras upplevelse har varit och vad mer man kan förvänta sig så ökar ni chansen att besökare tar nästa steget som kan vara att kontakta er, boka in möte eller beställa produkt beroende på hur er säljprocess ser ut.
Allting går tyvärr inte göra på en dag, för som de säger på engelska ”Rome wasn’t built in a day” och så är det också med webbplatser. Det är väldigt svårt fylla på webbplatsen med massa nytt innehåll på en gång innan lansering förutom om man har massa resurser. Det är därför klokt att lansera med lagom innehåll som är tillräckligt informativ och värdefull för att sedan aktivt fylla på med mer information ständigt.
Vilket typ av innehåll bör publiceras på företagswebbplatsen?
Det ska vara både värdefullt och relevant innehåll för ert företag och era kunder. På vår blogg finns det ett inlägg med exempel hur det skulle kunna se ut för en hotell om de skapade en blogg med lokala tips. Detta är helt relevant typ av värdefull innehåll som skulle funka för många hotell och kan användas för att både bygga brand awareness på nätet men också bygga relation med gäster som redan bokat. För de flesta andra typer av branscher som t.ex. advokatbyråer och rekryteringsbyrå skulle inte samma typ av innehåll/content inte funka.
Därför är det viktigt med en strategi, mål och att känna till kundresan från hela början eftersom det underlättar att bestämma riktning och även skapa innehåll snabbare och enklare. Har ni inte den kunskapen så kan ni alltid boka in ett konsultation med en digitalbyrå och diskutera mer om ett potentiellt samarbete.

3. Otillräcklig eller dåligt inriktad marknadsföring
Du har säkert hört talas om att en webbplats kan leda till många kunder men det är fel att förvänta sig att få in nya kunder bara för att man har byggt och lanserat en webbplats. Detta är likheten med att ha en affär mitt ute i ingenstans där ingen rör sig och samtidigt förvänta sig att man kommer få massor med kunder ständigt. Ja, det kommer förmodligen komma förbi någon förr eller senare men inget i närheten med de förväntningar som man hade.
Att jobba med marknadsföring på rätt sätt leder till större synlighet och trafik till er webbplats.
Notera att det står marknadsföring på rätt sätt ovan, anledning till det är för att det spelar roll vilken typ av trafik ni driver in och på vilken sida de hamnar. Fokuset bör ligga på att få in kvalificerad trafik till rätt sidor genom marknadsföring för ett större potential till konverteringar. Konverteringar behöver inte alltid vara försäljning men kan vara också t.ex. bokningar, prenumeration eller annat, det beror på vad ni jobbar med och hur kundresan och er säljprocess ser ut.
Hur bör företag börja med marknadsföring på rätt sätt?
Börja med att lista ut vem er målgrupp är och skapa olika marknadsföring persona. Med hjälp av detta kan ni förstå bland annat vilka sociala medier och andra marknadsföring kanaler ni kan hitta era kunder på. Ett exempel här är om man jämför Instagram och LinkedIn, det är helt olika typer av användare och syften som man har när man använder dessa två plattformar. Det är därför viktigt att ni anpassar meddelandet som ni använder vid marknadsföring efter er målgrupp och den plattformen som ni vill driva in trafik från. Något som är också viktigt är att landningssidan som besökare landar på kommunicerar samma sak som marknadsföring materialet som de såg innan de klickade sig in till webbplatsen.
En marknadsföring kanal som är väldigt sällan fel är sök (sökmotorer). Anledning till det är eftersom att människor söker efter lösningar till problem i samma stund som de har det och chansen är större att de är i den fasen där de är redo att konvertera. För långsiktiga resultat kan det därför vara bäst att jobba på att driva in trafik organiskt med hjälp av SEO (sökmotoroptimering). Vanligaste och första steget när det kommer till sökmotoroptimering är att göra först och främst en SEO Audit eller SEO Analys. Här tittar man på vilka delar som funkar redan bra och vilka delar som behöver optimeras för att sedan fokusera på content/innehåll.
Tänk på att själva syftet med marknadsföring är inte att sälja, syftet med marknadsföring är att synas på rätt plats, fånga potentiella kundens intresse och driva in trafiken till webbplatsen där ni säljer in.

4. Webbplatsen underhålls inte tillräckligt och har ingen ansvarig
Vare sig det är en webbplats , app eller ett system så är det ett måste att underhålla det om man inte vill riskera fel och säkerhetsrisker. För just webbplatser så brukar vissa välja att utveckla helt egna publiceringssystem som kan vara mycket mer kostsamma men kräva mindre underhåll om det görs rätt medan andra väljer att gå med redan utvecklade system som t.ex. WordPress men som har oftare uppdateringar. Mindre företag brukar välja en delad server hos valfri webbhotell medan andra förstår värdet som en egen server har och den väljer den vägen att ha egen server eller hos en digitalbyrå vilket kan kräva då underhåll och support av hemsida/webbplats.
Vilka risker finns det med att inte underhålla webbplatsen ?
Största och vanligaste risker är att webbplatsens säkerheten blir sämre, webbplatsens prestanda försämras och att webbplatsen åker ner ofta vilket gör den otillgänglig. Något annat som vi sett en del på är delar av webbplatsen som slutat funka på grund av en uppdatering även om andra sidor funkar jättebra. De olika delarna kan då påverkar i sin tur siffrorna med hur många nya klienter webbplatsen genererar.
Att ha en dålig säkerhet på webbplatsen med säkerhetshål som resulterar i att känsliga kunduppgifter kommer ut kan resultera i både stora böter enligt GDPR och dåligt PR för företaget. Det är också viktigt att webbplatsen följer senaste lagar på rätt sätt. Verksamt har en sida (Vilka krav ställer GDPR på dig som företagare) avsedd just för GDPR där de besvarar vilka risker för böter det finns och vad man ska tänka på.
Webbplats prestandan har blivit mer och mer viktigare under senaste 5 åren och det ser vi på Google som sätter nya krav för att förbättra webben. Ett exempel är Googles nya mätningsmetod som heter Core Web Vitals och som kretsar kring användarupplevelsen. En webbplats som ger en dålig användarupplevelse ökar chansen till att potentiella klienter lämnar webbplatsen innan de konverterar. Detta kan ske så tidigt som ett par sekunder från att de kommit in på er webbplats och så sent som att de är på väg till att fylla sina uppgifter och något funkar inte eller funkar på fel och oprofessionellt sätt.
Läs mer om underhåll och support

5. Företag gör inte tester och analys på sin företagswebbplats
Idag så samlar de flesta företag statistik på besökare som kommer in till webbplatsen. Tyvärr så analyserar många inte den statistiken och ännu färre gör tester på hur de kan få fler konverteringar. Vet man inte ens hur många som kommer in på webbplatsen och till exakt vilka sidor så är det svårt ens komma fram till några hypoteser.
Hypoteser och att göra tester är en viktigt part av att kunna förbättra siffror både med att driva in trafik och förbättra antalet konverteringar. Att öka just siffran på hur många personer kommer in på webbplatsen kan påverkas av rubriker, bilder och annat som syns på sociala medier och i sökmotorer. När användare kommit väl in på webbplatsen så är det viktigt att de kan enkelt hitta och navigera på webbplatsen men att de rör sig i rätt riktning. Ibland så kan de fastna på någon sida eller en del av sidan av olika anledningar och med hjälp av tester och analys kan man förbättra resultaten.

Två alternativ för att driva in nya leads och klienter genom hemsidan och webbplatsen
1. Anställ ansvariga för det digitala på ert företag
Om ni har möjlighet att anställa personer som har erfarenhet och kan jobba med både webbplatsen och marknadsföringen så bör ni göra det. Tänk däremot på att det blir svårare anställa en enda person som kan ta hand om alla delar d.v.s. sökmotoroptimering, sociala medier, webbplatsen och utvecklingen. Anledning till det är eftersom en person kommer ha svårt både att göra uppgifter inom alla dessa områden och hålla sig uppdaterad om alla förändringar som sker. Det är alltid därför mycket bättre att anställa personer som är specialiserade inom olika områden.
2. Ta hjälp av en digitalbyrå med er webbplats och marknadsföring
Att påbörja samarbete med en pålitlig digitalbyrå är ett smart val. Ni lägger då över ansvaret för att underhålla webbplatsen och driva in nya kunder med hjälp av marknadsföring och content marketing vilket underlättar för er på flera sätt.
En av de främsta anledningar med detta är att ni kan omgående få mängder med resurser från en bra digitalbyrå just för att de jobbar med detta dagligen, har både sett och upplevt rätt och fel som görs och har ett team som ständigt håller sig uppdaterade om det senaste för att accelerera er tillväxt.
Om ni är i behov av just en sån digitalbyrå så kan ni höra av er till oss på Foomle design om ett potentiellt samarbete och hur vi jobbar.

Krsto är grundare av Foomle design,han är den som har kontakt med kunder och ser till att alla uppdrag fullföljs. Han briner för att hjälpa företag online växa och öka deras ROI.
Se Krsto Jevtić's inlägg och följ i sociala medier.